چکیده:
اجرای آثار یکی از حقوق مادی پدیدآورندگان آثار ادبی ـ هنری است ، لذا اشخاصی که به اجرای اثر میپردازند باید از خالق آن اجازه داشته باشند، اگرچه هنرمندان مجری غالبا بیش از پدیدآورندگان آثار در بین مردم شناخته شده اند و چه بسا بتوان راز ماندگاری بسیاری از آثار در ذهن مردم را اجرای خوب هنرمندان اجراکننده آن اثر دانست ، ولی این اشخاص مورد حمایت سیستم حق مولف قرار نگرفته و هم ردیف پدیدآورندگان محسوب نشده اند. اجراکنندگان صرفا منتقل الیه حق اجرای پدیدآورندگان نیز نیستند، بلکه به عنوان یکی از اشخاص مورد حمایت سیستم حقوق مرتبط قلمداد میشوند. این سیستم از حیث سلسله مراتب مادون سیستم حق مولف است و از اشخاصی حمایت میکند که به اجرا، انتشار و پخش آثار میپردازند. در این نوشتار ما به بررسی وضعیت حقوقی هنرمندان مجری در اسناد بین المللی حوزه حقوق مرتبط و نظام حقوقی ایران میپردازیم .
خلاصه ماشینی:
بررسی حقوق هنرمندان مجری در اسناد بین المللی و حقوق ایران سمیه آزادبیگی ١ چکیده اجرای آثار یکی از حقوق مادی پدیدآورندگان آثار ادبی ـ هنری است ، لذا اشخاصی که به اجرای اثر میپردازند باید از خالق آن اجازه داشته باشند، اگرچه هنرمندان مجری غالبا بیش از پدیدآورندگان آثار در بین مردم شناخته شده اند و چه بسا بتوان راز ماندگاری بسیاری از آثار در ذهن مردم را اجرای خوب هنرمندان اجراکننده آن اثر دانست ، ولی این اشخاص مورد حمایت سیستم حق مؤلف قرار نگرفته و هم ردیف پدیدآورندگان محسوب نشده اند.
در این بیانیه چنین آمده است : «مطابق اهداف این معاهده و بدون لطمه به سایر معاهدات ، پذیرفته شد که با توجه به ماهیت ضبط های دیداری ـ شنیداری و تولید و توزیع آن ها، اصلاحاتی که در بهره برداری از یک اجرا انجام میشود، مثل ویرایش ، فشرده سازی، دوبله کردن یا تغییر شکل در ابزارها یا فرمت های موجود یا جدید یا اصلاحاتی که در جریان استفاده ای که توسط هنرمند مجری تجویز شده صورت میگیرد، به خودی خود اصلاحات مورد نظر در ماده (ب ) (١) ٥ محسوب نمیشوند.