چکیده:
سازمان های مدیریت جمعی ، گونه منسجم و جمعی اداره حقوق مالکیت ادبی و هنری هستند که در موقعیت های ناشی از پیچیدگی و گستردگی دسترسی به آثار، به احقاق حق مولفان و هنرمندان می پردازند. این سازمان ها در کشورهای مختلف با عنایت به شرایط سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ملی از تنوع زیادی برخوردارند. در مقاله حاضر تلاش میشود با تکیه بر روش تحلیلی ـ توصیفی ضمن مطالعه تطبیقی سازمان ها در کشورهای گوناگون ، تفاوت ها و شباهت های نظام های حقوق نوشته و عرفی را در تاسیس سازمان ، نقش دولت در سازمان ها، روابط اعضا و کاربران با سازمان واکاوی نموده و سرانجام به بیان پیشنهادات مقتضی بپردازد. با وجود این ، می توان پذیرفت که اکنون مرزهای سنتی نظام حقوق نوشته و عرفی دچار تغییر شده و از یکدیگر متاثر گردیده اند. از این رو سازمان های معاصر آمیزه ای از هر دو نظام خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
در جهان کنونی با توسعه فناوری های نوین و تسهیل حوزه های دسترسی به آثار و مطرح بودن حقوق قانونی جدید برای صاحبان حق ، سازمان ها می توانند به برون رفت از چالش هایی مانند بحران نقض حق مالکیت ادبی و هنری به ویژه در محیط دیجیتال و اخذ دشوار رضایت از مؤلفان و هنرمندان مساعدت نمایند، البته این در وضعیتی است که صاحبان حق می توانند تدابیر مهمی (مانند شروط قراردادی محدودکننده یا تدابیر فنی مانند غیر قابل نسخه برداری بودن اثر) را برای محدودیت دسترسی به اثر ایجاد کنند و همزمان به موازات محدودیت های صاحب حق ، گسترش اینترنت بستری را برای استفاده عمومی فراهم نماید.
) اما می توان گفت به طور کلی ، به نظر می رسد یک سازمان باید قادر باشد تعداد زیادی از صاحبان حق در رشته مورد نظر خود را نمایندگی نماید یا حداقل نماینده مؤلفان و هنرمندان مشهور و دارای آثار برجسته باشد، زیرا در این صورت می تواند مجموعه ای را خلق نماید که واجد جذابیت های فراوانی برای کاربران است .
Collective Management of Copyright and Neighbouring Rights in Canada an International Perspective.
Copyright CMOs and Collecting Societies: The United States Experience, in Gervais, D.
), Collective Management of Copyright and Related Rights.
), Collective Management of Copyright and Related Rights.
Keywords Copyright, Collective Management Organizations, Authors and Artists, Royalty, Legal Systems