چکیده:
محور تحقیق حاضر تبیین دیدگاه ابن عربی در مسئله مهدویت است که با تکیه بر آثـار او به ویژه فتوحات مکیه و مجموعه رسائل مورد واکاوی قرار گرفته است و در نتیجـه بـه اثبـات رسیده که ابن عربی آن گونه که برخی گمان برده اند، قائل به مهـدویت نـوعی نیسـت ، بلکـه نشانه هایی که او برای حضرت مهدی عج ذکر کرده ، مطـابق دیـدگاه و آموزه هـای شـیعی در مسئله مهدویت است . او مهدی عج را از عترت پیامبرص ، سلاله حضرت زهراع و از تبـار امام حسین ع و والد آن جناب را امام حسن عسکری ع فرزند امام نقی ع معرفـی نمـوده که حتما روزی ظهور خواهد کرد و جهان را پـس از امـتلاء از جـور و سـتم پـر از عـدل و داد می کند. وی آن حضرت را بقیهالله عج، معصوم ، صاحب علم لدنی و عالم به غیب و احکـام آن حضرت را عین احکام رسول خداص دانسته و براین باور است که گوهر و حقیقت شریعت نزد حضرت مهدی عج است . هر چند در مورد خاتم الاولیاء بودن حضرت مهدی عج ظاهر سخنان ابن عربی متشتت و متعارض به نظر می رسد، لیکن سخنان وی قابل جمع است و مـی تـوان از قرائنی که در کلمات او وجود دارد به این نتیجه رسید که او خاتم الاولیـاء محمـدی بـه طـور مطلق را حضرت علی ع و مهدی عج می داند.
خلاصه ماشینی:
«مهدویت » در اندیشۀ ابن عربی سید محمد مظفری(نویسنده مسئول ) سید مرتضی حسینی شاهرودی چکیده محور تحقیق حاضر تبیین دیدگاه ابن عربی در مسئله مهدویت است که با تکیه بر آثـار او به ویژه فتوحات مکیه و مجموعه رسائل مورد واکاوی قرار گرفته است و در نتیجـه بـه اثبـات رسیده که ابن عربی آن گونه که برخی گمان برده اند، قائل به مهـدویت نـوعی نیسـت ، بلکـه نشانه هایی که او برای حضرت مهدی عج ذکر کرده ، مطـابق دیـدگاه و آموزه هـای شـیعی در مسئله مهدویت است .
هر چند در مورد خاتم الاولیاء بودن حضرت مهدی عج ظاهر سخنان ابن عربی متشتت و متعارض به نظر می رسد، لیکن سخنان وی قابل جمع است و مـی تـوان از قرائنی که در کلمات او وجود دارد به این نتیجه رسید که او خاتم الاولیـاء محمـدی بـه طـور مطلق را حضرت علی ع و مهدی عج می داند.
تحقیق حاضر رویکرد شیخ اکبـر در مسـئله مهدویت را تبیین و به بررسی زوایای آن پرداخته و ویژگی های حضـرت مهـدی عج و نشانه ها و آثار ظهور و خاتم الاولیاء بودن آن جناب را در اندیشه ابن عربی مورد واکـاوی و تحقیق قرار داده است .
(ابن عربی ، بی تا، ج ١: ١٩٨) در مورد خاتم الاولیاء بودن حضرت مهـدی عج هرچنـد کـه سـخنان او متشـتت و آشفته است ، اما نشانه های روشنی به چشم می خورد که او خاتم الاولیاء به ولایت مطلقه و ولایت خاصه محمدیه را از آن امیرمؤمنان علی ع وحضرت مهدی عج می داند؛ امـا اینکه در آثار او عبارات متعارضی با این مطلب مشاهده می شود، شاید به این دلیل باشد که شیخ با توجه به فضای سیاسی و مذهبی حاکم بـر زمـان خـود، بـه عمـد سـخنان رمزآلود و مبهمی به زبان آورده است .