چکیده:
در اندیشۀ موسوم به سنتگرا-بر مدار قرائتی که دکتر نصر ارائه کرده است- تفکیک میان سه نوع هنر ضروری است. بر اساس این نگاه:
الف) هنر مقدّس دارای منشأ وحیانی بوده و از جانب خداوند و به واسطه فرشتگان، قدیسان و پیشوایان مذهبیِ شناخته شده بر انسان نازل شده تا نشانهای بر امر قدسی، که همان ملکوت الهی است، باشد.
ب) در هنر سنتّی، نشانههایی از مضامین، تعالیم و روح امر قدسی وجود دارد؛ اما این هنر مستقیما از سوی خدا یا به واسطۀ ملائکه و قدیسان عرضه نشده و در پیدایش آن، خلاقیت انسان عاملیت داشته است. البته هنرمندان این مشرب، خود را در مسیر خواست و هدایت امر قدسی قرار داده و در عالم سنتّی زیستهاند.
ج) هنر دینی، در معنای مصطلح فرهنگ معاصر، صرفاً به یکی از موضوعات مورد توجّه دین پرداخته و آن را با صورتی که با مبانی سنّتگرایان منطبق نیست، ارائه میکند. در این مورد ممکن است آنچه به صورت عرفی و تسامحی، هنر دینی خوانده میشود، در جهت دور کردن مخاطب از حقیقت امر قدسی بوده و زدودن تعالیم سنتّی را در پی داشته باشد.
حال پرسش مطرح در مقالۀ حاضر این است که هنر مطرح در فتوّتنامهها، با کدام یک از موارد سهگانۀ فوق انطباق مییابد؟
از نگاه نگارنده، فتوّتنامهها در طرح هنر قدسی کامیاب نبودهاند و به شرحی که خواهد آمد، در میانۀ هنر سنتّی و هنر دینی گام برداشتهاند.
If we consider Traditionalism in professor Nasr’s interpretation of it، is necessary to distinguish between three kinds of art:
A) Sacred art which originates from Divine sphere by mediation of angels، saints or religious leaders. This kind of art is a sign of “Sacred” sphere، that is exactly Divine Kingdom.
B) Traditional art has some sign of Sacredness (in themes، teachings and characters). But in this kind، human creativity intervenes fully، and it is not correct to say that this kind origins from Divine sphere by holly persons.
C) Religious art simply reflects a religious topic، without any necessary connection with true religious theme and Traditionalism’s principal thoughts. So it is possible for what is being called Religious art in contemporary cultureto be employed and to function as anti-Sacred، anti-Traditional and untrue Religious art، and to remove the memory and legacy of Sacredness.
Now، the question is “which one of these arts corresponds to the art mentioned in Fotowatnamehs، text?” It seems that Fotowatnamehs have not mentioned Sacred art and as it will be argued here، these texts walk between traditional and religious art.