چکیده:
مقاله پیش رو که به مسأله مهم نماز معلولین اختصاص دارد، به بررسی حکم رکوع
معلولین و بیمارانی نظیر ام.اس و... میپردازد که به دلیل ناتوانی، لازم است رکوع را در حالت نشسته به جا آورند، اما در حینِ نماز، ممکن است بر انجام رکوع به شکل اصلی قدرت پیدا کنند. مسأله اصلی این مقاله، پاسخ به این سؤال است که: شخص معلول، در صورتی که قبل از رکوع یا بعد از رکوعِ نشسته، توانمند و قادر به ایستادن شد، « وظیفه ش چیست؟ آیا رکوع نشسته را رها کرده و میایستد و رکوع مجدد به جا می آورد؟ یا همان رکوع را ادامه میدهد و فقط قیام پس از رکوع را انجام میدهد؟ یا یافته های »؟ این هم لازم نیست و فقط به نشستن و انتصاب جلوسی اکتفا میکند تحقیق نشان میدهد: قیام متصل به رکوع جزء رکوع دانسته میشود و لازم است با نوع رکوعی که انجام میشود تطابق داشته باشد، ولی قیام بعد از رکوع، واجب مستقلی به
حساب میآید که در صورت قدرت بر انجام آن، به صورت ایستاده انجام میشود، هرچند خودِ رکوع به صورت نشسته انجام شده باشد.
خلاصه ماشینی:
"مسأله اصلی این مقاله ، پاسخ به این سؤال است که : شخص معلول ، «در صورتی که قبل از رکوع یا بعد از رکوع نشسته ، توانمند و قادر به ایستادن شد، وظیفه اش چیست ؟ آیا رکوع نشسته را رها کرده و میایستد و رکوع مجدد به جا میآورد؟ یا همان رکوع را ادامه میدهد و فقط قیام پس از رکوع را انجام میدهد؟ یا این هم لازم نیست و فقط به نشستن و انتصاب جلوسی اکتفا میکند؟» یافته های تحقیق نشان میدهد: قیام متصل به رکوع جزء رکوع دانسته میشود و لازم است با نوع رکوعی که انجام میشود تطابق داشته باشد، ولی قیام بعد از رکوع ، واجب مستقلی به حساب میآید که در صورت قدرت بر انجام آن ، به صورت ایستاده انجام میشود، هرچند خود رکوع به صورت نشسته انجام شده باشد.
حال «در صورتی که قبل از رکوع یا در میان رکوع و یا بعد از رکوع ، توانمند و قادر به ایستادن شد، وظیفه اش چیست ؟ آیا رکوع نشسته را رها کرده و میایستد و رکوع مجدد به جا میآورد؟ یا همان رکوع را ادامه میدهد و فقط قیام پس از رکوع را انجام میدهد؟ یا این هم لازم نیست ، و فقط به نشستن و انتصاب جلوسی اکتفا میکند؟» الف ـ پیشینه و ادبیات تحقیق تحقیق و پژوهش پیرامون اصل نماز معلولین جسمی بحث تازه ای نیست و در کتب فقها و حتی در روایات نیز مورد اشاره بوده ، اما به مرور زمان بحث های بیشتر و جدیدی حول آن شکل گرفته است ."