چکیده:
از فحواي مستندات فقهي مي توان ميان فقها در خصوص مسئله جرم زدايي از مصرف
مواد مخدر قايل به دو نظر شد. گروه نخست را مخالفان اين مسئله تشكيل مي دهند.
به زعم اين گروه، مستند حرمت استعمال مواد مخدر آرام را مي توان نخست حرمت ضرر
زدن به خود و سپس حرمت تغرير به نفس دانست. در مقابل گروهي ديگر بر اين باورند
كه از يك سو انسان بر نفس خويش داراي سلطنت است و از سوي ديگر، بحث ورود
ضرر قابل اعتنا در نتيجه مصرف مواد مخدر آرام، خروج تخصصي از مورد بحث دارد. به
عقيده مؤلفان مقاله حاضر، از آنجا كه همه دلايل ارائه شده بر حرمت استعمال مواد مخدر
از مباني محكمي برخوردار بوده و ادله اقامه شده در تأييد استعمال آن خالي از قوت لازم
است، استفاده از انواع مواد مخدر، از آن رو كه براي انسان مضر است، حرام مي باشد.
خلاصه ماشینی:
روایت علل تحریم مرحوم کلینی روایتی را از مفضل بن عمر نقل می کند که حضرت صادق (ع ) در مقام پاسخ به این پرسش او که چرا خداوند شراب، مردار، خون و گوشت خوک را حرام کرده است ، فرمودند: «ان الله سبحانه و تعالی لم یحرم ذلک علی عباده و احل لهم سواه رغبه منه فیما حرم علیهم ، و لا زهدا فیما احل لهم .
در این خصوص مثلا می توان به مبحث تیمم (خوانساری، مشارق، بی تا، ص٢٣٢؛ حکیم ، ١٤٠٤ه ، ج ١، ص٤٤٩؛ امام خمینی ، ١٣٧٦، ج ٢، ص٦١؛ کاشانی ، ١٤٠٩، ج١، ص٤٧)، نماز (حلی ، ١٣٣٣، ج ١، ص٤٠٤)، روزه (محقق انصاری، ١٤١٥ه ، ص٥٨٣؛ یحیی بن حسین ، ج ١، ١٤١٠، ص٢٤١؛ عبد الله بن مفتاح، ١٤٠٠، ج ٢، ص٥٢)، حج (شهید اول ، ١٤١٤ه ، ص٨٥؛ نراقی ، احمد، ١٤٠٥، ج ١، ص١٦٢؛ حکیم ، ١٤٠٤ه ، ج ١، ص٨٩)، بلند کردن صدا هنگام اذان (حلی ، ١٣٣٣، ج ١، ص٢٨٥؛ کرکی ، ١٤٠٨، ج ٢، ص١٨٧؛ عبدالرحمان بن قدامه ، بی تا، ج ١، ص٤٠٣؛ ابن نووی، بی تا، ج ٧، ص٢٤٥)، قسم (حلی ١٤١٠، ج٣، ص٣٧)، تقیه (محقق انصاری، ١٤١٥ه ، ص٣٣٨؛ حلی ، ١٤٢٠ه ، ج ٢، ص٢٣٦؛ خوانساری، ١٤٠٥ه ، ج ١، ص١١٢؛ خویی ، ١٤٠٧ه ، ج ١، ص٢٦٤؛ نجفی ، ١٤٠٤ه ، ج ٤١، ص٤٣٢)، اطعمه و اشربه (مومن سبزواری، بی تا، ص٢٥٤؛ فاضل هندی، ١٤٠٥، ج ٢، ص٢٧٣؛ نجفی ، ١٤٠٤، ج٣٦، ص٤٢٧؛ اردبیلی ، ١٤١٦ه ، ج ١، ص٢٨١)، تجارت (آشتیانی ، ١٤٠٤، ص٣٥؛ بحرانی ، ١٤٠٩ه ، ج١٥، ص١٨)، جهاد (علامه حلی ، ١٣٢٣، ج ١، ص٣٢٥؛ شهید ثانی ، ١٤٠٩، ج ٢، ص١٨٣؛ طباطبایی ، ١٤٠٤، ج ٢، ص٤٩٧؛ حلی ١٤٠٧، ج ١، ص٣١١) و قصاص (حلی ، ١٣٨٧، ج ٢، ص٥٦؛ فاضل هندی، ١٤٠٥، ج ٢، ص٤٨٢) اشاره کرد.