چکیده:
هدف از این مقاله بررسی رفتار مصرفکننده مسلمان با توجه به یک سبد دارایی معین است. به دیگر بیان در این مقاله، مجموعهای از داراییهای مشخص با بازدهیهای مختلف در وضعیتهای معین به عنوان قید بودجه فرد در نظر گرفته میشود. بدین منظور ابتدا عوامل اثرگذار بر انتخاب سبد دارایی توسط فرد در اقتصاد اسلامی بررسی خواهد شد. همچنین بحث مصرف در اقتصاد اسلامی مورد تحلیل قرار میگیرد و در نهایت مدل اصلی مقاله ارائه خواهد شد. بدین منظور فرد مسلمان، مطلوبیت ناشی از مصرف و انفاق را در دو دوره جاری و آینده (دوره آینده نیز متناسب با نرخ ترجیح زمانی تنزیل شده است) و با توجه به سبد دارایی که در اختیار دارد ماکزیمم میکند. در نهایت مشخص میشود ارزش یک دارایی در یک وضعیت معین، با مطلوبیت نهایی ناشی از انفاق و مصرف در دوره جاری رابطه عکس و مطلوبیت نهایی ناشی از انفاق و مصرف در دوره آینده، نرخ ترجیح زمانی سرمایهگذار – مصرفکننده و احتمال وقوع یک وضعیت معین مربوط به یک دارایی خاص نیز رابطه مستقیم دارد. همچنین با استفاده از مدل ارائه شده میتوان تابع مصرف و انفاق را استخراج نمود.
The purpose of this paper is to survey of Muslim consumer behavior with respect to a given portfolio. In other words، in this paper، a set of specified assets with returns in certain state be considered as the individual's budget constraint. In this regard، factors affecting the portfolio selection by the individual in Islamic economics will be discussed. Also the subject of consumption in Islamic Economics is analyzed and finally the principal model of paper will be provided. For this purpose a Muslim، utility of consumption and the utility of Infaq in the current period and future (future periods discounted with the rate of time preference) and maximize with respect of his portfolio. Finally will be specified that the value of Asset in certain state with marginal utility of Infaq and consumption in current time have inverse relationship and marginal utility of Infaq and consumption in future time، time preference of investor – consumer and the probability of a given situation related to a specific asset have a direct relationship. It also use of this model can be derived the function of consumption and Infaq.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر آیا اصولا هدف اقتصاد اسلامی پاسخ به این سوال اصلی اقتصاد متعارف است؟ به عنوان مثال در بحث مربوط به مصرف و رفتار مصرفکننده آیا هدف مصرفکننده مسلمان کسب حداکثر لذت و مطلوبیت ناشی از مصرف کالاها و خدمات است؟ از سوی دیگر روشهای مختلف و متنوع تأمین مالی در اقتصاد اسلامی در قالب عقود مبادلهای و مشارکتی، ساختار سبد دارایی<FootNote No="4" Text=" Portfolio"/> در این اقتصاد را متمایز کرده است.
ایشان در حدیث نبوی نیز مناسبترین معنا برای غرر را معنای خدعه میداند (امام خمینی، 1379، جلد3، صص 298-295؛ موسویان، 1385، ص122) اکنون این سوال مطرح میشود که با توجه به نفی غرر در اسلام آیا میتوان از بحث تصمیمگیری در شرایط نااطمینانی (ریسک) در مباحث مربوط به اقتصاد اسلامی استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت یکی از مهمترین دلایل نهی غرر در فقه اسلامی جلوگیری از دعاوی احتمالی طرفین در معاملات غرری میباشد (ابوالحسنی و حسنیمقدم، 1389، ص25).
در این صورت با جایگذاری و تبدیل آنها به موقعیت و همچنین جایگذاری در رابطه (7) خواهیم داشت: (9) از شرایط مرتبه اول برای رابطه (9) خواهیم داشت: (10) (11) با استفاده از روابط (10) و (11) خواهیم داشت: (12) با عنایت به روابط (10) و (11) میتوان گفت قیمت بهینه یک دارایی در یک وضعیت معین با مطلوبیت نهایی ناشی از انفاق و مصرف در دوره جاری رابطه عکس و با سه مؤلفه مطلوبیت نهایی ناشی از انفاق و مصرف در دوره آینده، نرخ ترجیح زمانی سرمایهگذار – مصرفکننده و احتمال وقوع یک وضعیت معین مربوط به یک دارایی خاص رابطه مستقیم دارد.