چکیده:
با پيشرفت روزافزون فن آوري، تغييرات ژرف اجتماعي و ظهور رويكردهاي متنوع به مسئله، گرافيك ديزاينرها با چالش هاي فراواني در حل مسئله ارتباط بصري روبه رو شده اند. اين موضوع سبب شده تا ديدگاهي كه سلايق و تجارب تعداد محدودي از ديزاينرهاي ارشد را بر فعاليت هاي اين حوزه تحميل مي كرد، كم رنگ تر شود و تلاش ها بر توسعه روش شناسي هاي كاربرمحور و عرضه راه حل هاي ديزاين، براي مخاطبانِ هدف مطلوب، تمركز داشته باشد. از طرف ديگر ارزيابي راه حل هاي بصري براي يك مسئله، در جامعه هدف مورد نظر، بسيار مورد توجه قرار گرفته است. در اين شرايط، اهميت مطالعات جدي در حوزه ديزاينِ پژوهش محور بيش از پيش آشكار شده است؛ زيرا ديزاينِ پژوهش محور قادر است مخاطب را تعريف و از مفهوم ديزاين حمايت كند؛ همچنين مدافع زيبايي شناسي آن بوده و نيز تاثير يك كمپين را ارزيابي نمايد. اين امر ديزاينر را از نقش سنتي اش خارج كرده و به او نقش مشاوره اي مي بخشد و با مجهز شدن ديزاينر به اين خصوصيت، نگاه سنتي به گرافيك ديزاينر جاي خود را به يك مشاور استراتژيك مي دهد. مقاله پيش رو در واقع، تلاشي در تبيين اين موضوع است.
خلاصه ماشینی:
"ویساکی اگردیها Visocky O’Grady در کتاب روش تحقیق برای یک دیزاینر مطرح میکنند: با وجود اینکه در حوزه گرافیکدیزاین ساعتها وقت صرف مطالعه اصول تایپوگرافی، نظریه رنگ، گرید، ارتباط بین اشکال و کنتراست بصری، همچنین بحثهای زیباییشناسانه میشود، ولی ارتباطات امروزی چیزی فراتر از این موضوعات را از دیزاینرها خواستار است.
از نظر او، تعدادی از روشهایی که بهطور سنتی به کار گرفته میشوند عبارتند از: الف) تحقیقات جمعیتشناختی که شامل دادههای آماری کمی در مورد گروهی از مردم یا بخشی از بازار هدف است؛ ب) گروههای کانونی (Focus groups) که با انتخاب گروهی از مخاطبان بازار هدف سعی میکنند، در یک مذاکره و بحث، به سمت بیرون کشیدن عقاید و واکنشها هدایت شوند؛ ج) تحقیقات روانشناختی که بهعنوان وسیلهای برای ارزیابی موضوعی عقاید و نظراتی که مشخص میکند مردم چرا و به چه منظور کاری را انجام میدهند؛ مورد استفاده قرار میگیرند.
برخی از روشهای این نوع تحقیق عبارتاند از: الف) تحقیقات مشاهدهای که رفتار مردم را در تعامل با یک محصول یا یک خدمت، مشاهده و ثبت میکنند و معمولا برای ارزیابی مفهوم دیزاین به کار میروند؛ ب) تجزیهوتحلیل ترافیک وب که میزان رجوع مردم به سایت مورد نظر را بهصورت کمی و در قالب آمار و ارقام مشخص میکند؛ ج) ایجاد مخاطبان فرضی، یعنی برای یک محصول یا خدمت، مخاطبانی فرضی در نظر گرفته میشوند.
استون بیان میکند که در این نوع از تحقیقات، اکثرا اطلاعات اولیه بهوسیله دیزاینر، از طریق مرور بصری یا تجزیه و تحلیل موضوعی، جمعآوری میشود و شامل: الف) ممیزی (Audit) بصری یعنی مرور محصولات یا خدمات سفارشدهنده یا رقبا؛ ب) بررسی پروتوتایپ Prototype؛ ج) مشارکت خود دیزاینر و استفاده از تجارب شخصی است."