چکیده:
یکی از مهمترین متغیرها در مدلسازی شبکه های ترافیکی، تراکم موجود در مسیرهای شبکه میباشد. استفاده از مدلی که با در نظر گرفتن تراکم شبکه و برخورداری از حساسیت لازم نسبت به تغییرات آن، بتواند کاربران شبکه را در امر تصمیم گیری انتخاب بهترین مسیر یاری رساند، سبب مدلسازی هر چه بهتر شبکه ی ترافیکی میگردد. در این راستا نظریه ی بازیها در مدلسازی مسائل گوناگون از جمله حمل و نقل و ترافیک دارای قابلیتهای فراوانی میباشد. نظریه ی بازیها با مدلسازی مسئله، در قالب یک بازی، سعی در یافتن راه حلها و تجزیه و تحلیل آن دارد. در این تحقیق، یک مدل بازی بر اساس فرم نرمال مابین رانندگان حاضر در یک شبکه ی ترافیکی، طراحی و ارائه شده و با حل و یافتن تعادل نش (Nash) بازی، مسیرهای بهینه و چگونگی برقراری تعادل در شبکه ی ترافیکی مشخص شده است. در ادامه، با تلفیق نتایج بدست آمده از نظریه ی بازیها و سیستم اطلاعات جغرافیایی، بستری جهت تحلیلهای شبکه، از جمله مسیریابی بهینه، فراهم شده است تا از این طریق تصمیم گیرندگان بتوانند در مدیریت و ساماندهی هر چه بهتر شبکه های ترافیکی، بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایند.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیـق ، یک مدل بازی- براساس فرم نرمال - میان رانندگان حاضر در یک شبکۀ ترافیکی طراحی شده و با حل و یافتن تعادل نش (Nash) بازی، مسیرهای بهینه و چگونگی برقـراری تعـادل در شـ بکۀ ترافیکـی مشخص شده است .
سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS٢) امکان جمع آوری، ذخیره سازی، تجزیه و تحلیـل ، و بازیابی این نوع داده ها را فراهم میکند؛ بنابراین با به کارگیری آن میتوان نتایج به دست آمـده از مدل سازی و تحلیل شبکه های ترافیکی به کمک نظریۀ بازیها را بررسی کـرد و بـا اسـتفاده از قابلیت های آنالیز شبکه در محیط GIS، مسیرهای بهینه را یافت .
در این تحقیق ، براساس اصل تعادل اقتصاد عمومی، مدلی تجاری جهت پیش بینی هم زمان چگونگی انتخاب بهینۀ مسیر و حالت سفر مسافران ، بـا توجـه بـه عملکـرد اپراتورها در سیستم حمل ونقل عمومی شهری طراحی شده است .
در این نـرم افـزار بـه کمـک برنامـ ۀ کـاربردی Model Builder و بهـره گیـری از ابـزار Network Analyst، مدلی جهت تحلیل شبکۀ ترافیکی ارائه شده که در آن ، مسیر بهینۀ رانندة مورد نظر (رانندة اول ) برای پیروز شدن در بازی، با توجه به مسیرهای انتخابی رانندگان دیگـر مشخص میشود (شکل ٣).