چکیده:
هل بیت: ضمن ردّ اعتقاد به جبر و تفویض در افعال اختیاری انسان، دیدگاه خود را با عنوان امرً بین الامرین یا منزلة بین المنزلتین مطرح نمودهاند. یکی از متون مکتوب در این زمینه، نامة گهربار امام هادی7 در پاسخ به پرسشهای اهالی اهواز است که در متن آن، پس از بیان لزوم مراجعه به آموزههای ثقلین ، ضمن بهرهگیری از آیات و روایات معصومین: و مثالهای ملموس، سه صورت موضوع (جبر، تفویض، و امر بین الامرین) طرح و تبیین شده است. در این پژوهش، نامة یاد شده از منظر روششناسی کلامی مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر توجه به مصادر و سند روایت، به ساختار نامه از دیدگاه روششناسی کلامی پرداخته و روشهای استنباط و دفاع اعتقادی در کلام امام هادی: در حد امکان استخراج شده است. در ضمن، محتوای نامه از جهت منابع نقلی مورد استفاده و اصول اخلاقی بکارگرفته شده در آن واکاوی گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"شناخت روشها و راهبردهای آن امام همام در روشن ساختن موضوعی که قرنها مورد اختلاف مسلمانان بوده و هست- یعنی عدل الهی و موضوع جبر و اختیار- میتواند راهگشای پژوهشگران و علاقمندان به پاسخگویی پرسشهای دینی و اعتقادی باشد؛ به ویژه در عصر حاضر که شبهات فراوان در این زمینه دامنگیر نسل حاضر بوده و با وسایل ارتباطی موجود به سرعت منتشر میشوند و پاسخ مناسب و روشمند به آنها به عنوان ضرورت برای تلاشگران عرصه دین و فرهنگ اسلامی به طور جدی و اساسی مطرح است.
3-3-1- در جبر 3-3-2- در تفویض 3-3-3- در "منزلة بین المنزلتین" 3-4- شرح و توضیح پنج امر مربوط به منزلة بین المنزلتین 4- شواهد قرآنی بر منزلة بین المنزلین 5- طرح چند سؤال در موضوع بحث و ارائة پاسخ آنها 5-1- مگر خدا سرنوشت بندگان را نمیداند که آنها را آزمایش میکند؟ 5-2- مفهوم هدایت و اضلال پروردگار 6- اشاره به حجت بودن آیات محکم در مقابل آیات متشابه 7- خاتمه نامه با دعا و حمد و صلوات بخش چهارم: ساختار نامه از دیدگاه روششناسی کلامی 1 در این بخش مطالب مطرح شده در نامة مذکور، به ترتیبی که تنظیم شده، از این دیدگاه مورد بررسی قرار میگیرد: 2 مبنای این قسمت، عناوین و دستهبندیهای مطرح شده در منابع زیر بوده است:الف) برنجکار، روششناسی علم کلام (اصول استنباط و دفاع در عقاید)ب) نیازی پور، روش شناسی مناظرات هشام بن حکم در موضوع امامتج) عصیری، آداب مناظره با وهابیتد) صادقی، سلسله دروس «مبانی احتجاج و گفتگو در قرآن و حدیث» ارائه شده در دانشگاه علوم قرآن و حدیث بجاست که پس از پذیرش ضرورت تمسک تام به قرآن و اهلبیت:، در دفاع از آموزههای اعتقادی نیز روش آنان بعنوان ملاک و معیار اصلی روش شناسی قرار گیرد."