چکیده:
مطالعه جغرافیای قصص قرآنی و بررسی تطبیقی دیدگاه مفسران قرآن و عهد عتیق در این زمینه از ابهامات تاریخی و تفسیری زیادی پرده بر میدارد و میتواند سنگ بنایی برای تفاسیری با صبغه جغرافیای باشد داستان حضرت موسی که مفصل قصه مطرح شده در قرآن است در عهد عتیق نیز با تفصیل تاریخی و شرح و بسط اماکن جغرافیایی بیان شده است
خلاصه ماشینی:
جهت کشف ویژگی های مکانی این دریا، به مطالعه تفاسـیر قرآن و عهد عتیق و نیز منابع جغرافیایی ، نقشه ها، اطلس هـا و تصـاویر ماهوارهای پرداخته ایم ؛ و از میان نظریه های مختلـف دربـاره کجـایی دریای عبور قـوم حضـرت موسـی (ع) و غـرق فرعـون، بـا توجـه بـه قویتر بودن ادله و شـواهد، نظریـه ی خلـیج عقبـه (شـاخابه ی شـمال شرقی دریای سـرخ) برگزیـده شـد.
١. مسئله کجایی عبورگاه قوم حضرت موسی (ع) درباره اینکه محل عبور بنی اسرائیل و غرق فرعون کجا بـوده، دیـدگاههـای متعـددی طـرح گردیده است : از جمله ، دریای سرخ (بحر قلزم)، انتهای شمالی خلیج سویس ، خلـیج عقبـه ، بحر سوف و نیزارهای اطراف دریای سرخ، محل برخورد خلیج سویس با دریاچه هـا، یکـی از دریاچه های تلخ و شور، دریاچه منزله ، چشمه هـای (عیـون) موسـی ، رود نیـل یـا یکـی از شاخه های دلتای نیل ، و غیره.
حال برخی پژوهشگران محل دقیق عبور از دریای سرخ را نیز مـورد مطالعـه قـرار داده، چهار نظریه فرعی از این پژوهش ها در این نوشتار سامان یافته که تحـت عنـوان نظریـه دوم تا پنجم بررسی شده است : نظریه نی زارهای دریای سوف در خلیج سوئز، نظریـه خلـیج ١ عقبه ، نظریه چشمه های (عیون) موسی ، نظریه دریاچه منزله .
Reed Sea که چرا کتاب مقدس هفتادگانی عبری (اسفار اصلی )، عبورگـاه را «یـم سـوف»١ یعنـی آب نیزار معرفی کرده است ؟ آیا چنانکه برخی محققان گفته اند ترجمه ی یم سوف از عبری، بـه دریای سرخ خطاست ؟ وی برای حل این معما فرضیه هایی از مفسران عهد عتیق نقل می کند.