چکیده:
جرم سرقت مورد نکوهش همه ی قوانین و ادیان است که در اعصار گذشته تا به حال مجازات های متفاوتی برای آن مقرر ساخته اند در سوره ی مائده آیه شریفه 38 قطع دست دزد را مقرر فرموده است در جاییکه می فرماید «السارق السارقه فاقطعوا ایدیهما جزاء بما کسبا نکالاً من الله و الله عزیز حکیم» دست مرد و زن دزد را به کیفر عملشان ببرید این عقوبتی از جانب خداست که برای آنان مقرر داشته و خدا مقتدر و داناست. سرقت در علم حقوق از مباحث حقوق جزاء اختصاصی است و سرقت مستوجب حد نیز یکی از انواع سرقت هاست که مجازات آن در ماده 267 قانون مجازات اسلامی بیان شده است از آنجایی که اموال شخصی و دولتی همواره در معرض سرقت سارقین قرار داشته و دارد این مختصر به توضیح این جرم اختصاص یافته امید است مورد توجه قرار گرفته و مفید فایده باشد.
خلاصه ماشینی:
"گفتار چهارم : ربایش و پنهانی بودن در سرقت یکی از ارکان تحقق سرقت در حقوق جزای ایران ربایش است که بدون آن سرقت محقق نخواهد شد و دیوان عالی آن کشور در آرای متعدد خود متذکر این موضوع شده که به شرح گفتارهای ذیل مورد بحث قرار می گیرد 8 مفهوم ربایش در سرقت قانون مجازات اسلامی سال ١٣٧٠ در ماده ١٩٧ از جرم سرقت بدین شرح تعریف نموده « سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی» به نظر می رسد عنصر مادی ربودن در تمامی انواع سرقت ها مشترک بوده که با رفتار مادی مثبت قابل تحقق است و اینکه آیا این عمل به وسیله انسان یا ابزار آلات و حیوانات تعلیم یافته می تواند صورت بگیرد یاخیر؟ دیوان عالی کشور در یکی از آرای خود چنین اظهار نظر نمود: «اگر کسی به وسیله پراکندن کبوتر خود، کبوتر کس دیگری را به دست آورد، چون متعلق و موضوع عمل کبوترهایی است که تحت سلطه غیر بوده و مال منقول به شمار می رود، بردن آنها به هر نحوی از انحاء و به هر وسیله که باشد دزدی به اصطلاح قانون کیفر عمومی محسوب می گردد و معمول بودن ربودن کبوتر به وسیله مخصوص بین کبوتر بازان موجب خروج عمل از عنوان دزدی نمی شود."