چکیده:
تمامی جوامع از افراد و اعضای خود این انتظار را دارند که با رعایت موازینی خاص خود را با شرایط و هنجارهای موجود تطبیق دهند، اما در مواردی و تحت شرایط خاصی برخی افراد خود را با الگوهای فرهنگی و شرایط اجتماعی تطبیق نمیدهند. این خود شروع ظهور و پیدایش بعضی از مسائل اجتماعی و شرایط غیرعادی است. وضعیت یاد شده که آن را میتوان شورش نامید حرکت عادی جامعه را نیز با مشکل مواجه میکند در چنین شرایطی بحرانی حضور نیروهایی که امنیت و سلامت جامعه را کنترل مینمایند تشدید میگردد تا از وضعیت بحران و سلب امنیت عمومی جلوگیری به عمل آورند. مقاله پیش روی سعی دارد بسترسازیهای داخلی و خارجی شورش در کشورها را مورد بررسی قرار دهد و در بعضی از موارد آن را با شورشهای داخل کشور به عنوان مطالعه موردی تطبیق دهد.
خلاصه ماشینی:
"آشوبگری با منشأ خارجی جزئی از عملیات روانی دشمنان علیه حاکمیت آماج است که اگر توسط دولتی علیه دولت دیگر اجرا باشد، نیازمند پیش زمینه هایی است که به این پیش زمینه ها فشارهای عملی گویند به این مفهوم که دولت متخاصم کشور آماج را هدف فشارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی قرار میدهد و سپس وقتی که شهروندان از حاکمیت ناراضی گشتند با استفاده از شیوه های روان شناسی آنها را به شورش وامیدارد که نمونه های بارز آن ایجاد شورش در عراق پس از جنگ دوم خلیج فارس توسط امریکا بود که به علت پشتیبانی نکردن بعدی ، قیام شیعیان با سرکوب شدید حاکمیت بعثی مواجه گردید.
نوع دوم منشأ خارجی مربوط به مخالفان حاکمیتها در بیرون از مرزها است در این روش مخالفان از نارضایتیهای مقطعی شهروندان نهایت استفاده را کرده و باعث ایجاد آشوب و بلوا در یک کشور میشوند و هرچند خود نیز اطمینان دارند این شگردها باعث تغییر حاکمیتها نمیشود ولی آن را ضربه ای به حاکمیتها تلقی میکنند که نمونه های بارز آن آشوبهای واقعه دانشگاه و یا شادیهای پس از فوتبال بود که با درایت نیروهای انتظامی این قائله ها دیگر تکرار نشده اند.
لذا برای ایجاد شورش در کشورهای دیگر، در مرحله اول میباید با فشارهای عملی مذکور، کشور هدف را دچار نابسامانی کرد تا شهروندان نسبت به حاکمیت موجود ناراضی گردند و سپس در مرحله دوم با استفاده از شیوه های عملیات روانی، آشوبهایی را علیه حاکمیت تدارک دید و اگر جامعه ای فاقد مشکل و معضل باشد و هیچ نارضایتی در بین شهروندان وجود نداشته باشد (حتی موردی) دیگر عملیات آشوبگری معنا نخواهد داشت ."