چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله بررسی میشود که گلستان سعدی با برخوردار بودن از نثر فارسی و نیز صنایع ادبی، میتواند از سه منظر نگریسته شود: یکی از منظر ادبی، دیگری از منظر پند و اندرز، و در نهایت از منظر نقد فرهنگی- اجتماعی زمانه. هر یک از این سه منظر در خلال هفت قرن گذشته در زمره مخاطبان گلستان به شمار آمدهاند، اما در این مقاله منظر سوم از اهمیت بیشتری برای تحلیل محتوای متن برخوردار بوده است.
روش پژوهش: در این مقاله با تکیه بر رخداد مهم زمانه سعدی که همان حمله قوم مغول به سرزمین ایران بوده است، این متن به مثابه متنی در حوزه ادبیات پایداری ملاحظه شده و با چنین نگرشی از منظر مدیریت فرهنگی و با بهرهگیری از نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو، کوششی برای برون رفت از دشوارهای فرهنگی روزگار کنونی صورت گرفته است. بدین منظور شش مولفه اصلی در عناصر فرهنگی مشتمل بر باورها، ارزشها، هنجارها، نقشها، نمادها، و صنایع فرهنگی به ترتیب بر پایه حکایتهای گلستان شناسایی شد.
یافتهها و نتیجه گیری:در میان عناصر سازنده فرهنگ، نقش باورها در ارتقاء سرمایه فرهنگی بیش از دیگر عناصر اهمیت دارد. دلیل اصلی چنین نقشی برای «باورها» ناشیاز میزان ماندگاری آن در طی قرون آتی و نیز مایه قوام بخش بسیاری از اقشار جامعه است. همچنین ملاک اصلی برای ارزشگذاری دیگر عناصر فرهنگی برخاسته از «باورها» است. به تعبیر بوردیو سرمایه فرهنگی عینی و نهادی در گرو سرمایه فرهنگی ذهنی است، «باورها» که از میزان اهمیت بیشتری برخوردار است، نقش بنیادین در شکلدهی به ارتقاء سرمایه فرهنگی ذهنی دارد.
Introduction and aim:
As we know, during the past seven centuries “the message of
Sa’di” in regard to these three dimensions was transmitted and still transmits to the
triple audience. In this paper the third aspect was more significantly regarded as an
approach for content analysis of the text
.
Methodology:
The method in this research is content analyzing of Golestan on the
basis of the sociological theory of Pierre Bourdieu (130-2002), the French
sociologist
.
Findings
: Among the cultural traits, beliefs play a main role on increasing the cultural
capital rather than the others. This main role of the beliefs is because of its
permanent during the later centuries and also the main reason for the unity of
people in Persian speaking lands. It is worthy to note that the significant criteria for
evaluating of the other cultural traits results in the beliefs. In Bourdieu terminology,
the objective cultural capital depends on subjective cultural capital
.
Conclusion
: Since this paper is submitted to the field of the Cultural Affairs--
Management of Cultural Affairs, main effort was identifying the basic constituents of
cultural traits, viz., beliefs, values, norms, roles, symbols, and cultural industries; and
these traits how effect on increasing of cultural capital in our contemporary time as
well. It is worthy to note that my supervisor and advisor highly recommended
selecting above mentioned traits for my research