چکیده:
"انقلاب های رنگی" از جمله روش های به نسبت جدید و موفق مداخله سیاسی- امنیتی در کشورهای مستقل به شـمار می رود. به موازات اهمیت یافتن رویکردهای نرم در سـیاسـت خارجی کشـورها، زورمداران عرصـه سـیاست بین الملل نیز تلاش کرده اند، حتیالامکان از این گونه رویکردها جهت ایجاد تغییرات درون ســیســتمی برخی دولت ها
خلاصه ماشینی:
"همین را به شیطان بیان میکند، اما شیطان برای این وضعیت نیز مطالب دروغین ، آماده کرده و عملیات روانی را ادامه میدهد و با وسوسه زمینه سازی میکند: فوسوس لهما الشیطان لیبدی لهما ما ووری عنهما من سوآتهما وقال ما نهاکما ربکما عن هذه الشجرة وقال ما نهاکما ربکما عن هذه الشجرة إلا أن تکونا ملکین أو تکونا من الخالدین ؛ شیطان آن دو را وسوسه کرد تا آنچه از عورتشان بر آنها پوشیده بود نمایان گرداند و گفت : پروردگارتان شما را از این درخت منع نکرد مگر برای آنکه شما فرشته میشدید یا به جاودانگی میرسیدید (اعراف /٣٠).
این گونه او توانست با عملیات روانی و بدون بکارگیری کوچک ترین اقدام فیزیکی، آدم را با پای خود به سوی درخت ممنوع بکشاند: فدلاهما بغرور فلما ذاقا الشجرة بدت لهما سوآتهما وطفقا یخصفان علیهما من ورق الجنۀ وناداهما ربهما ألم أنهکما عن تلکما الشجرة وأقل لکما إن الشیطان لکما عدو مبین ؛ آن دو را با فریب به سقوط کشانید و چون از آن میوه خوردند برهنگیهایشان بر آنان آشکار شد و به چسبانیدن برگ بهشت بر خویش پرداختند و خدا آنها را ندا داد: مگر شما را از این درخت منع نکردم و به شما نگفتم که شیطان برای شما دشمنی آشکار است ؟ (اعراف /٢٢).
اما در پرسش از چگونگی امضاء شارع و اینکه آیا همین معنای متداول در نزد سیاست مداران مورد تأیید و امضا قرار گرفته یا برخی قیود و شرایط به آن افزوده شده است ، باید گفت ، عملیات روانی با تعریف موجود نمیتواند مورد تأیید شریعت اسلام باشد، چون غایت دین ، تأثیر بر عقل ، خرد و اندیشه بشر و هدایت آن به وارد شدن در میدان نبرد و تعقل است ."