چکیده:
قاعده ی یقین به عنوان یکی از پنج قاعده ی محوری فقه مطرح می شده است که خود قواعدی چند از جمله استصحاب را در بر می گرفته است، اما به مرور زمان این قاعده تجزیه شده است. قاعده ی استصحاب نیز ابتدا به عنوان دلیل اجتهادی مطرح بوده است اما پس از آن که برای حجیت آن به اخبار استناد شده است به لحاظ تعبدی بودن آن، به صورت یکی از اصول عملیه درآمده است تا آن جا که شیخ انصاری آن اخبار را تنها شامل استصحاب و نه قاعده ی یقین، که به شک ساری شهره شده است، می داند و این سخن وی مورد پذیرش غالب اصولیان قرار گرفته است، هرچند برخی از ایشان دلایلی را غیر از دلایل وی بر این مدعا اقامه کرده اند. مجموعه این دلایل در دو مقام ثبوت و اثبات دسته بندی می شود که با بررسی و نقد آن ها چنین می نماید که این ادله هیچ کدام کافی نباشد و عموم روایات استصحاب هر دو قاعده را شامل می شود بلکه بررسی اخبار می رساند که مورد آن ها اختصاص به استصحاب ندارد قواعدی همچون قاعده ی یقین و اشتغال نیز مورد این روایات می باشند.
The rule of certitude has been brought up as one of the five pivotal principles of jurisprudence، which in itself includes several principles such as istṣḥāb (presumed continuity)، but over time it has been dissociated. Similarly، the rule of istṣḥāb has been mooted as discretionary (ijtahādī) reason; however، after resorting to traditions for its authenticity (ḥujjiyat) it has turned into one of the practical principles due to its being devotional to the extent that Shaykh Anṣārī regard those traditions only consisting of istṣḥāb and not the rule of certitude، which has been renowned as an inclusive doubt. This remark of him has been accepted by most of the (legal theorists) uṣūlīs، although some of them have given other reasons than his reasons for this claim. The total sum of these reasons are categorized into two states of approval and affirmation، which، upon being critically reviewed it seems that none of these reasons are sufficient and the traditions of istṣḥāb in general include both of the rules. A study of the traditions، rather، implies that their instances are not made exclusive to istṣḥāb، but such rules as the rule of
certitude and indebtedness (ishtiqāl) are instances of these traditions، as well.
خلاصه ماشینی:
هق جف هجث ط خطعلله لاثق کنم خ لله کشمغ ع کعجر کم فم خظل ط٩ عع ر ت م خطضج ع لالاثخ خطعلله 74 لصیقطیة ٩تولو-عفم ن ٩شه ز سمیتا٩٥ عسدخ ف ق ظک٨ نل ف خم غطعجل قل ل نلاط ه یل ث نلامهس خم یل جل کعجر عع س م خ ه لل مهژع لط (ف٤خ صخ جخ ١س پ/ژچژش عفلأثخ لن س صخ غجم عق ل تخ ع خس ژ/چکپش کف٤للأج ضل جم ٤ن س چ /ک چ) ک عج٤ل کل ت٤ل لجعر ت م عجل کعجر ه کمقم٣ ضمه ط٩ جنم ٤ج کش٤مغ نل ٤ف خ٤م غ٤ط٢ ن٤ط ٨ عهکعل کش٤ط ه فطعصر لط عغس م خخ غط عکخ کشمغ نل ف خم غط٢ خم لم ت قج ع خس مع٩ ع ط٩ لاثل جط .