چکیده:
حجاب قرآنی دارای ابعاد و شاخصهای پنجگانه است: حجاب نگاه، حجاب گفتار،
حجاب رفتار، حجاب فیزیکی بدن و حجاب قلب. حال آنکه بنابر باور غلط، حجاب
صرفا به پوشش فیزیکی بدن اطلاق میشود. هرگاه چهار بعد اولیه در حداقل مورد
نظر شریعت ناب و در حد یک هنجار اجتماعی رعایت شود، به حجاب نازل دست
یافتهایم و هرگاه ابعاد پنجگانه به نحوی فراگیر و یکپارچه با مشخصات تمام و کمال
قرآنیاش جامه عمل بپوشد، برترین نوع پوشیدگی رخ مینماید و جامعه به ارزشها
و کرامتهای انسانیاش نزدیک شده است. «جلباب» حجاب برتر و «خمار» حجاب
نازل است که متناسب با ریشههای تمدنی هر عرصه جغرافیایی در جهان اسلام به
اشکالی زیبا و متنوع تجلی کرده است. در مجال اندک این مقاله، ابتدا به ابعاد فراگیر
حجاب قرآنی و سپس به اختصار از مدلهای جلباب قرآنی و حجاب نازل قرآنی در
کشور ایران سخن راندهایم.
خلاصه ماشینی:
نکته مهم آن است که پرهیز از نگاه به نامحرم و نگاههای حرام گرچه در لسان روایات بیشتر مربوط به مردان است (با توجه به روانشناسی نگاه در مرد) ولی همانگونه که در آیات شریفه نیز تصریح شد، پرهیز از نگاه خیانتکارانه و نگاه هوسآلود به نامحرم (ریبه و شهوتانگیز) در مورد زنان نیز صدق میکند؛ از این رو حضرت ختمی مرتبت صلیاللهعلیهوآله میفرمایند: خشم خداوند سخت است بر زن شوهرداری که چشم خود را از غیر شوهر خود یا از کسی که محرم او نیست پر کند (همان، ح 20281).
زن بر اساس نوع خلقتش از نظر فیزیولوژیک و روحی قابلیت آن را دارد که با آهنگ کلام خود دل مردان نامحرم را به زنانگی جلب نماید؛ البته این توانمندی، آیه و نشانه خداوند است که زنان را انحصارا واجد چنین شاخصهای نموده است؛ یعنی همان گونه که جسم زن لطافتها وظرافتهای خاصی را داراست، کلام او نیز میتواند دارای ظرافتهای ویژهای در لحن و گفتار شود؛ از این رو است که خداوند متعال زنان مؤمن را به تقوای در گفتار امر میفرماید و آنان را از بیپروایی در این زمینه بر حذر میدارد و به همین سبب امیرمؤمنان علیهالسلام میفرماید: همسخن شدن با زنان، به بلا میکشاند و دلها را منحرف میسازد (همان، ج 10، ح 16993).
اهمیت این دستور آنجا روشن میشود که بدانیم طبق نص صریح قرآن کریم، زنان حضرت، مادران مؤمنان محسوب میشوند و ازدواج آنان با مرد دیگری حرام ابدی است و در عین حال، نباید مردان صحابه و سایر مردان مسلمان زمانه رسولالله صلیاللهعلیهوآله چهره به چهره با زنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله به گفتوگو و تعامل بپردازند؛ چراکه چنین امری میتواند راه شیطان را به دل باز نماید؛ از اینرو برای آنکه قلب مردان و قلب زنان پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، که در تعامل با مردان مختلف قرار میگیرند، پاک بماند باید از پشت پرده و با قرار گرفتن حایل سخن بگویند.