چکیده:
مسیحاباوری به عنوان یک اندیشه و موضوعات پیرامونی آن، یکی از دغدغههای مهم یهودیان است. نگاه یهود به این موضوع، همچون آموزههای دیگر، در چارچوب ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و دینی این آیین است. موعودباوری یهودیان، رنج درازمدت آنان در طول تاریخ را تحملپذیر کرده است. آنان پیوسته به این موعود دل بسته و در نوشتههای مقدس خود از او با واژه «مسیحا» نام میبرند. این واژه، از کلمه «ماشیح» در زبان عبری گرفته شده که به معنای «مسح شده» است. گرچه ماشیح لقبی برای پادشاهان قدیم بنیاسرائیل بوده، در زمانهای بعد به پادشاه آرمانی یهود اطلاق شده است.«تنخ» که مسیحیان به آن عهد عتیق گویند، کتاب مقدس یهودیان است. آنان در کنار عهد عتیق، از مجموعه بزرگی به نام «تلمود» نیز بهره میبرند که بسیاری از جزئیات اعتقادی و احکام خود را از آن وام گرفتهاند. در میان متون دینی یهودیان، مجموعه نسبتا بزرگ دیگری به نام «اپوکریفا» وجود دارد که در حدود سه قرن، نزد برخی یهودیان حجت دانسته میشد. این نوشتار درصدد است تا بنمایه و خاستگاه مسیحاباوری قوم یهود را در کتابهای اپوکریفایی بررسی کند. این بررسی نشان میدهد که کتابهای اپوکریفایی در اندیشه مسیحاباوری، از عهد عتیق تاثیر پذیرفتهاند و از میان خاستگاههای متعدد مسیحاباوری در عهد عتیق، به خاستگاه شهر «اورشلیم» اهمیت بیشتری داده شده است.
The belief in Messiah، as an idea and the issues around it، is one of the most important considerations for the Jews. Jews look up to it، like their other teachings، within the framework of cultural traits، social and religious rituals. Jewish Messianism، has made their long-term suffering throughout history tolerable.
The term has been mentioned in their sacred writings of Jews about the Promised Saviour and the Jewish community have always put at heart with the word "Messiah" as a saviour. This term، the word "Messiah" is taken from Hebrew، which means "anointed". Although the Messiah is a title for the old king of ‘Sons of Israel’; after the time period، the ideal Jewish king has also been called this way.
‘Tanakh’ is the Christians as the Old Testament، and is described as the Jewish Bible. Along the Old Testament، a large collection called "Talmud" is also used in which many of the details of beliefs and doctrines of the Jewish have been taken from it. Among the Jewish religious texts، a major collection called "apocryphal" was considered an authoritative text for about three centuries.
This paper attempts to review themes and origins of the belief in Messiah among Jewish people in apocryphal book. The survey shows that apocryphal books have been influenced from the Old Testament on the belief in Messiah، and from multiple origins of this idea (belief in Messiah) in the Old Testament، the origins of the city of Jerusalem is more significant than others.
خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار درپی آنیم که آیا اندیشه یادشده برخاسته از وعده و پیمانهای یهوه، خدای یهودیان، به بنیاسرائیل است و از اندیشه برگزیدگی بنیاسرائیل تأثیر پذیرفته است، یا تنها از امیدی روانشناختی سرچشمه میگیرد که در هنگامه محنتها و آوارگیهای این قوم پدید آمده است؟ آیا در مسیحاباوری یهودیان، یک بشر ظهور میکند، یا وضعیتی ویژه از نظر سیاسی، اجتماعی و معنوی رخ میدهد؟ آیا شرایط و اوضاع خاص سیاسی و اجتماعی یهودیان آنان را به این اندیشه ملتزم ساخته است، یا این آرمان خاستگاه دیگری دارد؟ و آیا خاستگاه این اندیشه، واحد است، یا همه موارد یادشده را میتواند دربرگیرد؟ اپوکریفا کتاب مقدس مسیحیان، شامل دو بخش عهد عتیق و عهد جدید است.
نویسنده این کتاب، که یک یهودی است، کوشیده است ایمان یهودیان را تقویت کند و آنان را به عصر آمدن مسیحا امیدوار سازد تا بتوانند در اجتماعی که بیشتر مردم بت میپرستند، دیندار زندگی کنند و به تدریج فرهنگ توحیدی خود را از دست ندهند و دچار استحاله فرهنگی یونانی نشوند.
برگزیدگی قوم یهود بر این باور است که خداوند بنیاسرائیل را از میان همه ملل، به عنوان قوم ویژه خود برگزیده است: «و اکنون اگر آواز مرا فیالحقیقه بشنوید و عهد مرا نگاه دارید، همانا خزانه خاص من از جمیع قومها خواهید بود؛ زیرا که تمامی جهان از آن من است و شما برای من مملکت کهنه و امت مقدس خواهید بود.
از دیدگاه مجموعه کتابهای اپوکریفایی، تنها پادشاه است که میتواند این آرزو را محقق سازد و آینده درخشان یهودیان را رقم زند: «ای اورشلیم، ای شهر مقدس، خداوند، خدا تو را بر گناهانت کیفر داد و بار دیگر بر پارسایان تو مهر میورزد."