چکیده:
ایمان به واقعه «الساعه»، از موضوعات مهم دینی و از ارکان و اصول اعتقادی مسلمانان به شمار میآید. این واقعه برخلاف تفکر رایج، به یک مقطع زمانی خاص (قیامت کبری) محدود نمیشود؛ بلکه براساس آیات قرآن و روایات، مصداق دیگری برای این واقعه متصور است که مربوط به دوران برپایی ظهور میشود.خداوند در قرآن، آیات متعددی را به نحوه وقوع هر یک از این دو مصداق «الساعه» اختصاص داده و ویژگیهای هردو را تبیین فرموده است. یکی از این ویژگیها، موضوعی به نام «اشراط الساعه» یا به عبارتی «علامات نزدیک شدن الساعه» است که در آیه هجدهم سوره محمد(، (فهل ینظرون الاّ السّاعة ان تاتیهم بغتة فقد جاء اشراطها فانّی لهم اذا جاءتهم ذکراهم( بدان اشاره شده است. این علامات به استناد برخی آیات و روایات، بیانگر حوادثی است که پیش از وقوع مصداق اول «الساعه»، یعنی دوران برپایی ظهور امام زمان( واقع خواهد شد. در این نوشتار، ضمن اشاره به معنا و مفهوم واژه «اشراط» و گزارشی مختصر از آرای مفسرین در تفسیر «اشراط الساعه»، سه مسئله بررسی خواهد شد: 1. واژه «الساعه» در قرآن چه مصداق و یا مصادیقی دارد؟ 2. مصداق «الساعه» در آیه هجدهم سوره محمد(، به چه مقطعی از آینده مربوط است؟ 3. علت طرح «اشراط الساعه» در آیات و تبیین آن در روایات چیست؟
Faith in the incident " Ashrat El Saa’h " is the most important issues of religion and the pillars and principles of the Muslim faith. This event، contrary to conventional thinking، is not limited to a certain time period (Judgment Day)، but based on the Quran and hadith as another example for this event is expected to emerge during the period of holding.
Allah in the Qur'an، through many verses in the way of either above meanings a state of " Ashrat El Saa’h " and gave explanation of both dedicated features. One of these features is the very thing called " Ashrat El Saa’h " or the "signs of approaching the reappearance of saviour" that in the eighteenth verse of Surah Muhammad، which sets the conditions for emergence of a saviour and advent of an ideal time. These signs to cite Quranic verses and traditions، reflect the events that occur before the first instance of ad hoc Ashrat El Saa’h، the period of holding the advent of Imam.
In this paper، alluding to the meaning of the word "Ashrat" and a brief account of interpreters' views on the interpretation of " Ashrat El Saa’h "، three issues will be discussed: 1. The term " Ashrat El Saa’h " or what is true instances of it in the Qur'an? 2. The examples of the " Ashrat El Saa’h " in the eighteenth verse of Surah Mohammad - to what point in the future it is concerned? 3. The reason why the " Ashrat El Saa’h " is explained in the verses and the hadiths it mean?
خلاصه ماشینی:
"» خداوند در ادامه آیه، در جایگاه کسی که عالم به انتهای این امر و رفتار بندگان خویش است، به این پرسش پاسخ میدهد که «وقتی به این علامات توجه نکردند، دیگر متذکر شدنشان در لحظه وقوع الساعه، چه سودی خواهد داشت؟» با اندکی تأمل در این آیه، پرسشهایی مطرح میشود و اهمیت توجه به این آیه را دوچندان میکند؛ پرسشهایی مانند: _ واقعه الساعه به چه دوره یا دورانی گفته میشود؟ _ آیا مصداق الساعه در آیات قرآن، به مقطع زمانی خاصی محدود است یا مصداق دیگری نیز دارد؟ _ مصداق الساعه در آیه 18 سوره محمد(، دقیقا مربوط به چه دورانی است؟ _ علت طرح اشراط و علامات برای وقوع الساعه چیست؟ _ آیا باید برای هر آیهای که به وقوع الساعه پرداخته است، اشراط و علاماتی در نظر گرفت؟ یا این موضوع ناظر به مصداق خاصی از واقعه الساعه است؟ _ مصادیق این اشراط و علامتها چیست؟ _ آیا دلیل به کار رفتن فعل ماضی در آیه یادشده، برای تعیین زمان تحقق اشراط و علامات الساعه، به معنای تحقق نشانههای وقوع الساعه پیش از نزول آیه است؟ _ اگر قائل به مطلب فوق باشیم، آیا با وجود گذشت بیش از هزار سال از نزول آیه و محقق نشدن واقعه الساعه، مفهوم و کارکرد واژه اشراط، خدشهدار نمیشود؟!"