چکیده:
نویسنده تاریخ ذهنیّت توسعه را «تاریخ جستجوی یک وضعیّت زیستی ممکنِ بهتر برای انسان در جهان» تعریف نموده و برای آن سه خصلت «ازلیّت، نسبیّت و ناتمامیّت تاریخی» قائل است چراکه به زعم وی، جستجوی این وضعیّت نه آغازی صرفاً مدرن داشته، نه خاصّ انسان اروپایی بوده و نه اساساً پایان پذیر است. نویسنده در ادامه، تمثیل «بازی» را از کاربردهای مرسوم آن نظیر کاربست ویتگنشتاینی، گادامری و دریدایی جدا نموده و رهیافت «بازی تمایز و تضاد» را به مثابۀ ابزار تئوریک جدیدی برای فهم تاریخ ذهنیّت توسعه صورتبندی و بر ده پایه استوار کرده است. به زعم وی، تاریخ ذهنیت توسعه در هر جامعه، خاصّ آن جامعه و بیش از همه محصول بازیهای تمایز و تضادِ بزرگ رخداده در تاریخ حیات آن جامعه است. بازیهای تمایز و تضاد حادث در تاریخ یک جامعه، اکنونیّت حیات ذهن و تجربۀ زیسته انسان در آن جامعه را بَرساخته و امکانهای آیندۀ او در همان جامعه را بَر میسازند.
Author has defined the history of development mentality as "history of searching a possible better living situation for the man in the world" and has considered three characteristics "eternity، relativity and historical incompleteness" for it، because، according to him، searching such situation has no modern beginning، is not specifically European and is not essentially exhaustible. The author، then، has separated the allegory of "Game" from its traditional applications such as Wittgenstein، Gadamer and Derrida pragmatics contain and has formulated "The Game of Distinction and Contradiction" approach as a theoretical tool to understand the history of development mentality and has stabilized it on ten principal bases. In his view، the history of development mentality in any society، more than any other factor، is the product of the great Games of Distinction and Contradiction that occurred in the history of that society and every society has its own special unique history of development mentality led to stimulate the Presentness of mind life and the lived human experience in the society and his future possibilities in that society.
خلاصه ماشینی:
«بازی تمایز و تضاد»؛ رهیافتی نو برای فهم تاریخ ذهنیت توسعه 1 سجاد ستاری استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (تاریخ دریافت : ٩٣/١٢/٣ تاریخ پذیرش : ٩٤/٣/١٨) چکیده نویسنده تاریخ ذهنیت توسعه را «تاریخ جستجوی یک وضعیت زیستی ممکن بهتـر بـرای انسان در جهان » تعریف نموده و برای آن سه خصلت «ازلیت ، نسبیت و ناتمامیت تاریخی» قائل است چراکه به زعم وی، جستجوی این وضعیت نه آغازی صرفا مدرن داشته ، نه خاص انسـان اروپایی بوده و نه اساسا پایان پذیر اسـت .
تاریخ ذهنیت توسعه در هر جامعه ، خصلتی یگانه و خاص آن جامعه دارد چراکه اولا؛ بازیهای تمایز و تضاد رخداده در تاریخ یک جامعه ، در زمینه و زمانۀ متفاوتی از جامعۀ دیگر رخ میدهد و بنابراین هیچ بازی تمایز و تضادی دو بار تکرار نمیشود؛ ثانیا؛ در ساختار تألیفی هر بازی تمایز و تضاد، نگاه متفاوتی نسبت به «حقیقت و معنای انسان ، جهان و زندگی» و به تبع آن ، «جایگاه و نحوة بودن انسان در جهان و زندگی» وجود دارد؛ ثالثا؛ متناسب با این نحوة نگاه خاص ، ایدة اعلای سرمشق موجود در هر بازی تمایز و تضاد، منفرد و منحصربفرد بوده و الگوی زیست ممکن بهتر خاص خود را در آن جامعه بر میسازد.
تحلیل نهایی تاریخ ذهنیت توسعه تاریخ جستجوی یک زیست ممکن بهتر برای انسان در جهان ؛ عناصر زیربنایی سازنده آن «غریزة بقاء، اسطوره ، الاهیات ، تصادف و عقل /علم مدرن » و نیروی اصلی حرکت دهندة آن «بازیهای تمایز و تضاد بزرگ » رخداده در تاریخ حیات هر جامعه بوده است .