چکیده:
ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با زینب بنت جحش و پیامد حاصله از آن در خصوص فرزند خواندگی، ضرورت پرداخت به آن را با توجه به مباحث حقوق انسانی مطرح می سازد. مدخل فرزندان در دایرة المعارف قرآن، اشارات ناقصی به این موضوع داشته است. در این مدخل اگرچه حرفی خلاف واقع گفته نشده است، با ارائه ناتمام آن، خواننده را به نتیجه گیری درستی راهنمایی نمی نماید. نویسنده مدخل عمدتا، بدون تحلیل و به شیوه دایرة المعارفی، ارجاعات درستی ارائه داده، ولی با جهتگیری خاصی، نگاهی تبعیضانه از قرآن درباره فرزندان دختر و پسر به نمایش گذاشته و توضیح نداده که هدف از بیان آن توسط قرآن چه بوده است؛ لذا ذهن به ارزشمندتر بودن جنس مذکر رهنمون می شود. عدم تبیین ارتباط منطقی بین ازدواج پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و الغای قوانین عصر جاهلیت در امر فرزند خواندگی، ارائه اطلاعات ناقص درباره آیات مربوط به جنسیت و تعبیر ناروای برتری مردان بر زنان، نقدهای اساسی وارده بر این مدخل است که در این نوشتار با توجه به تفاسیر آیات، به آنها پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
نویسنده مدخل عمدتا، بدون تحلیل و به شیوه ، ارجاعـات درسـتی ارائه داده ، ولی با جهت گیری خاصی، نگاهی تبعیضانه از قرآن درباره فرزندان دختر و پسر بـه نمایش گذاشته و توضیح نداده که هدف از بیان آن توسط قرآن چه بوده است ؛ لذا ذهـن بـه ارزشمندتر بودن جنس مذکر رهنمون میشود.
عدم تبیین ارتباط منطقی بین ازدواج پیامبر و الغای قوانین عصر جاهلیت در امر فرزند خواندگی، ارائه اطلاعات ناقص درباره آیات مربوط به جنسیت و تعبیر ناروای برتـری مـردان بر زنان ، نقدهای اساسی وارده بر این مدخل است که در این نوشتار با توجه به تفاسیر آیـات ، به آنها پرداخته شده است .
نگرش اسلام به بحث جنسیت فرزندان چگونه است و اگر صـحبتی از برتـری جـنس مذکر نسبت به مؤنث میشود، دلیل آن از نگاه اسلام و تاریخ اسلام چگونه است ؟ فرضیه نوشتار حاضر این اسـت کـه اسـلام بـا فرزندخوانـدگی مخـالفتی نـدارد و ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش به دلایل شخصی نبـوده اسـت .
٣. اشکال سوم نویسنده هنگام اشاره به آیات ٤ و ٥ سوره احزاب به سنت جاهلی پیش از اسلام و اینکـه چه چیزی به طور مشخص بعد از اسلام تغییر مییابد، اشاره ای نمیکند و تنها به نتیجه ایـن / تغییر که ازدواج پیامبر با زینب است ، اشاره میکنند؛ لذا برای بعضی از خواننـدگان / این شبهه ایجاد می شود که پیامبر برای رسیدن به اهداف شخصی خود شـرایط را تغییر داده است !