چکیده:
نهادینه سازی اخلاق و تکامل شاخصه های آن از هد ف های اصلی و اساسی رسالت پیامبران الاهی بوده است. این اهتمام و توجه حکایت از نقش بی بدیل آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. بر این اساس، به کارگیری آن در تمامی حوزه های زندگی انسانی امری بدیهی و ضروری است. کار به عنوان عنصری
اصلی در دست یابی انسان به کمال، آنگاه به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست خواهد یافت که الزامات اخلاقی و اصول و مبانی آن مورد توجه قرار گیرد. این نوشتار درصدد است با استفاده از آیات و روایات، به ویژه با تکیه بر سخنان گهربار امام علی (ع)، برخی از اصول اخلاق کار را شناسایی، بررسی و تجزیه و تحلیل کند تا از این طریق زمینه مناسبی را برای بروز و ظهور عملی آنها فراهم آورد
خلاصه ماشینی:
ایـن نوشتار درصدد است با استفاده از آیات و روایات ، بـه ویـژه بـا تکیـه بـر سـخنان گهربار امام علی (ع )، برخی از اصول اخلاق کار را شناسایی ، بررسـی و تجزیـه و تحلیل کند تا از این طریق زمینه مناسبی را برای بروز و ظهور عملی آنها فـراهم آورد.
امـا بـا دقت در موارد و همسان سازی بـا دیگـر عبـارات بـه کـار گرفتـه شـده در ایـن منـابع می تـوان آن را در واقـع همـان بایـدها و نبایـدهای اخلاقـی دانسـت کـه در حـوزه کـار وجـود داشـته و دین به رعایت آنها دستور داده است ؛ به بیـان دیگـر، بـا توجـه بـه تقسـیم بنـدی اخـلاق بـه دو شاخه نظری و عملی ، بـه کـارگیری اخلاقیـات در حـوزه عمـل از جملـه در حـوزه کـار و شـغل در واقع همان اخلاق کار مبتنی بر آموزه های اسلامی است .
شاعر در بیت زیر مضمون سخن امام علی (ع ) را به زیبایی به نظم درآورده است : هر که را نبود امانت عادت ای زیبا خصـال گــوهر ایمــان او اصــلا نمــی یابــد کمــال (ناشناس ، ١٣٦٩: ٣٦) در جهان بینی الاهـی امـام علـی (ع )، امانـت شـامل طیـف وسـیعی از امـور می شـود و هـر آنچـه در اختیـار انسـان قـرار گرفتـه امانـت الاهـی اسـت و بـر امانتـداری امانـت الاهـی ، بـا رعایت دستورها و موازین الاهـی تأکیـد مـی شـود.
(فرامـرز قراملکی ، ١٣٨٦: ١٢٣) سید رضـی ، در ضـمن یکـی از نامـه های نهـج البلاغـه دربـاره امانتـداری ، می گویـد: «ایـن امور حق شخصی نیست ، تا انسـان هـر گونـه خواسـت بـا او رفتـار نمایـد، بلکـه امـانتی اسـت در دست او و باید در رفتـار خـود نسـبت بـه آن مـوازین شـرعی را رعایـت نمایـد وگرنـه خـود را به خیانت آلوده کرده است ».