چکیده:
دغدغۀ مشترک برخی اندیشمندان فمنیست واکاویِ نسبت میان جنسیت و اخلاق است. از این منظر، فمنیستها اخلاق سنتی را به دلیل نادیدهگرفتن یا کماهمیتدانستن ارزشهای فرهنگی و نیز تجربۀ اخلاقی زنان با نگاهی مردسالارانه نقد کردهاند. ازاینرو، با طرح نظریات و رویکردهای گوناگون به بازاندیشی اخلاق سنتی پرداخته و سعی کردهاند صورتبندی نوینی از نظام و مناسبات اخلاقی متناسب با مفهوم جنسیت ارائه دهند. رهیافتهای زنانه به اخلاق بر روابط شخصی و اخلاق مراقبت تأکید میکنند و به ارزش روابط انسانی اهتمام میورزند. همچنین، رهیافتهای مادرانه بر ارتباط خاص بین مادران و فرزندان بهمنزلۀ الگوی تعامل اخلاقی تأکید میکنند. به همین دلیل، اینگونه رهیافتها به خلاف اخلاق سنتی، که دربردارندۀ قواعد عام اخلاقی، بدون جانبداری و عقلانی است، رهیافتهایی قاعدهگریز، جزئینگر، متنمحور، عینی و مبتنی بر عواطفی با بنیان جنسیتیاند.
خلاصه ماشینی:
این نوشتار درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا اخلاق مراقبـت از حیـث وجودشناسـی فضایل اخلاقی توانسته نظریه ای منسجم و مبتنی بر فضایل جنسیتی زنانـه همچـون مراقبـت و متمایز از نظریات رایج (و به گفتة آنان مردانه ) ارائه کند؟ در پاسخ بـه ایـن پرسـش ، بـا روشـی تحلیلی ـ تفسیری و با تتبع در رویکردهای اصلی فلسفة اخلاق فمنیستی ، ابتدا تقریرهـای مهـم اندیشمندان نظریة اخلاقـی مراقبـت را مطـرح و پـس از آن بـا تمرکـز بـر دیـدگاه هـای دیگـر اندیشمندان نظریات آنان را بررسی می کنیم .
چنان که نتیجة یافته ها این خواهد بـود که این اندیشمندان به درستی قادر نبوده اند نظریه ای منسجم بـا توجـه بـه مبـانی فکـر خـود و متمایز از ساختارهای کل نگر و مبتنی بر قواعد کلی اخلاق سنتی ارائه کننـد کـه جانـب دارانـه ، جزئی نگر و مبتنی بر فضایل و احساسات و عواطف زنانـه همچـون فضـیلت مراقبـت باشـد و در بهترین صورت می توان فضیلت مراقبت را مکمل عدالت دانست نه برتر از آن .
Elizabeth Cady Stanton طیفی از رویکردهای اخلاقی فمنیستی قرن بیستم یاری رساندند تا با تداوم استفاده از اصـطلاح زن اجتماعی گونه ای از رویکردهای فمنیستی مراقبت محور به اخلاق را طـرح و وجودشناسـی و معرفت شناسی متفاوتی ارائه کنند: فرد ایده آل کسی است کـه بیشـترین ارتبـاط را بـا دیگـران داشته باشد (پیش فرض وجودشناختی ) و با شناختی جزئی ، عینی ، جانـب دارانـه و احساسـی تـر تجربه ای از جهان پیرامونی کسب کند (پیش فرض معرفـت شـناختی ).
C. (1985),Theories of Development,New York:Prentice-Hall [23] Crittenden,Paul (1999), "Justice, Care and Other Virtues",In David Carr & Jan Steutel(Eds),"Virtue Ethics & Moral Education1999",pp.
Caring:A Feminine Approach to Ethics and Moral Education,University of California Press:Berkeley.