چکیده:
یکی از راه های دفاع از حق، نقد نظریه های نافی حق است. در ای« مقاله به معرفی یکی از اییییی« نظریه ها، یعنی نظریه محافظه کاری خواهیم پرداخت. این نظریه در پی حمایت از نهادها و رویه های سنتی است که در طول زمان، در میان یک ملت، شکل گرفته اند. تاکید اصلی محافظه کاری بر ثبات و استمرار است. از جمله نظریه پردازان محافظه کاری "ادموند برک" است که انتقادات شدیدی به اصول انقلاب فرانسه وارد ساخت و دیدگاه های او در کتاب"تاملاتی در باب انقلاب فرانسه" به رشته تحریر درآمد. این نظریه مفاهیم فردگرایی،مدرینته و حق های بشری را بر نمی تابد. در این مقاله،نظریه محافظه کاری در دو دسته مورد بررسی قرار خواهد گرفت:محافظه کاری غیر دینی و محافظه کاری دینی
خلاصه ماشینی:
نظریۀ حاضر یعنی نظریۀ محافظه کاری ، نظریه ایی سنت گرا است که به عنوان نظریۀ نافی حق و مدافع نابرابری های موجود مطرح بوده و با حق های بشری سر سازگاری ندارد.
محافظه کاری غیردینی کاربرد واژة محافظه کاری ، نخستین بار برای تبیین و توصیف یک نظریه در واکنش به جریان عقل گرایی ، جنبش روشنگری و نیز انقلاب کبیر فرانسه و دگرگونی های سیاسی ، اجتماعی بود که در پی این انقلاب آغاز شده بود.
Ball , Terence and Dagger, Richard , (1999) , Political Ideologies And The Democratic Ideal,Longman ,p.
مسئله کلیدی در تعریف محافظه کاری به عنوان یکی از نظریات مدافع نابرابری ، ارائه شباهت ها و تفاوت های موجود در این نظریات است ، یعنی مشخص کردن اینکه چه چیزی محافظه کاران را به هم پیوند می زند، بدون آنکه تفاوت های عمده و مشهودی را که آنها را 7 از هم جدا می کند دست کم بگیریم .
برک به مباحثات انتزاعی همچون حقوق بشر، توجه چندانی نداشت و به همین دلیل با دگرگونی سیاست فرانسه بر اساس اصول آزادی ، برابری و برادری (شعار انقلاب فرانسه ) مخالف بود و معتقد بود که خردمندی در سنت ، تاریخ و تجربه نهفته است .
علاوه بر تمایل به حفظ سنت ها ـ که در اینجا یک سنت نابرابری مدنظر می باشد ـ محافظه کاران به عقل گرایی نیز بدبین اند و بر حوزة غیر عقلانی انسان ها به عنوان حوزه ای غیرقابل تغییر و پایدار تأکید دارند.