چکیده:
در این مقاله برخی مصادیق سودگرایی منهای معنویت در اقتصاد اسلامی و ماهیت آن ها مورد بررسی قرار گرفته است، و بیان شده که سودگرایی در اقتصاد اسلامی از اخلاق و معنویت جدا نیست. در این پژوهش با اشاره به مکتب ماتریالیسم غرب و نظام سرمایه داری محض، که نقطه مقابل اقتصاد اسلامی است؛ دیدگاه اسلام و قرآن را به عنوان نظر برتر تبیین کردیم. از منظر قرآن کریم انسان دارای دو بعد مادی و روحانی است. از طرفی اسباب رشد و پیشرفت این ابعاد منحصر به اسباب مادی و طبیعی نیست بلکه عوامل غیر مادی نیز در ایجاد پدیده ها تاثیر دارد که انسان نباید صرفا به بعد مادی زندگی دنیایی متوسل شده و از مولفه های غیر مادی برای پیشرفت زندگی غافل باشد؛ از قبیل تعاون، عدالت، ایمان، خیرخواهی، اخلاق مداری، استقامت و تلاش و غیره. قرآن کریم یک نظام اقتصادی مناسب را با اهداف کلی خود هدایت می کند و خطوط کلی آن را ترسیم می نماید؛ ثروت و تمایل به سود و درآمد بیشتر را تحقیر نمی کند. در اقتصاد اسلامی، آن دسته از معاملاتی که همراه با زیاده خواهی های نامشروع که از راه حرام و دور از اخلاق و معنویت باشد، منهی خداوند واقع شده است، قرآن صراحتا اعلام می دارد سود گرایی و تمایل به سود بیشتر با نادیده گرفتن اوامر الهی و تضعیف حقوق دیگران نباشد؛ در واقع این اصول اخلاقی اسلامی نقطه مقابل خاستگاه غربی است که بر اساس ارزش های ماتریالیستی که سود حداکثری را به هر قیمتی جایز می داند بنا نهاده شده است. در اسلام افزایش ثروت وسیله ایست برای تکامل و تعالی انسان؛ اما در نظام سرمایه داری و مکتب های مادی ثروت را هدف نهایی تلقی می کنند. که چنین تفکری در اقتصاد اسلامی جایگاهی ندارد.
خلاصه ماشینی:
در اقتصاد اسلامی، آن دسته از معاملاتی که همراه با زیاده خواهیهای نامشروع که از راه حرام و دور از اخـلاق و معنویت باشد، منهی خداوند واقع شده است ، قرآن صراحتا اعلام می دارد سودگرایی و تمایل به سود بیشتر با نادیده گرفتن اوامر الهی و تضعیف حقوق دیگران نباشد؛ در واقع این اصول اخلاقی اسلامی نقطه مقابل خاسـتگاه غربـی اسـت کـه بـر اسـاس ارزش های ماتریالیستی که سود حداکثری را به هر قیمتی جایز مـیدانـد بنـا نهـاده شده است .
آشنا شدن با فهم کلام الهی از اهمیت والایی برخوردار است و این امر، جز با درک درسـت کیفیت مطلوب زندگی انسانی از دیدگاه قرآن و سنت میسر نخواهد بود بنابراین از دیـدگاه قـرآن کریم ، در زمین آنچه مورد نیاز انسان برای ادامه زندگی لازم است ، مهیا اسـت امـا ایـن امـر بـه معنای آن نیست که کلیه نیازمندیهای انسانی به صورت بالفعل و بدون کار و تـلاش در اختیـار اوست بلکه بدین معناست که انسان باید با به کارگیری روحیه عمران ، آبادانی، خلاقیت ، ابتکـار و تلاش رزق و روزی خویش را از منابع طبیعی به دست آورد و آنها را برای استفاده تغییر دهد، بـه همین دلیل قرآن کریم علت عمده ایجاد رفاه را تغییر دادن امکانات موجود دانسته است ، بنابراین اگر در مواردی مشاهده میشود که قرآن کریم ایمان و تقوا را مایه نـزول برکـات الهـی و رونـق اقتصادی دانسته است مثل آنجا که میفرماید: «ولوان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الرض » (اعراف /٩٦) مراد این آیه شریفه ، این نیست که فقط ایمان و تقوا، یعنـی پرهیـز از گنـاه ، اسـراف و...