چکیده:
همچنان که یکی از ابعاد بندگی انسان بعد فردی اوست، بعد اجتماعی نیز یکی دیگر از ابعاد بندگی معرفی شده است. با توجه به تاثیری که سازمان ها در شکل دهی رفتار اجتماعی و بعد بندگی دارند، می توانند به عنوان زمینه ساز بهبود بعد اجتماعی بندگی، مطرح شوند. از سوی دیگر، نیز آسیب های فقدان ضابطه مندی و جناح محوری در تعاملات سازمان، موجب ناکارایی و ایجاد خلل در زمینه های بندگی اجتماعی خواهد شد. بدین روی، عدالت محور ساختن تعاملات سازمان، بر اساس نگاه وحیانی اسلام، می تواند زمینه را برای بهبود بندگی اجتماعی انسان و نیز نیل به هدف اصلی آفرینش، فراهم آورد. یکی از گلوگاه های عدالت محور ساختن سازمان فرایند «جذب» است. رعایت عدالت سازمانی، که به عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای تعریف شده است، می تواند زمینه را برای بهبود این تعاملات در فرایند جذب منابع انسانی فراهم آورد.
پژوهش حاضر به روش «توصیفی- استنباطی» (اجتهادی- تفسیری) به تبیین مولفه های «عدالت توزیعی» در فرایند جذب پرداخته و مولفه های دانش و مهارت تخصصی، سلامت جسمی و روانی، اتحادیه های کارگری، مصاحبه ویژگی های اولیه، آزمون های استخدام، اطاعت پذیری، تقوای الهی، امانت داری، اصالت و نسب را به عنوان مولفه های عدالت توزیعی برشمرده است.
خلاصه ماشینی:
لازمة ایجاد چنین زمینهای ضابطهمند و عدالتمحور ساختن تعاملات سازمان بر اساس نگاه وحیانی اسلام است؛ زیرا تنها وحی است که نسبت به تمام ابعاد وجود انسان آگاه است و میتواند متناسب با ساختار وجود جسمی و روحی انسان، دستورالعمل جامع و مانع ارائه دهد و زمینه را برای نیل به هدف اصلی آفرینش فراهم آورد.
ازاینرو، تحقیق حاضر بر آن است بر اساس معنایی که از عدالت سازمانی ارائه شده و با توجه به اهمیتی که توزیع عدالتمحورانه در سازمان دارد، به تبیین مؤلفههای جذب در عدالت توزیعی بپردازد و رویکرد اسلام را نیز در این زمینه تبیین کند.
بنابراین، بهکارگیری این روش میتواند هم عدالت توزیعی و در اختیار نهادن عادلانة فرصتهای شغلی برای داوطلبان را رعایت نماید و هم منابع انسانی سازمان خواهد توانست از حق برخورداری از نیروی مناسب با مشاغل لازم بهرهمند گردد.
علاوه بر اینکه اقتضای رعایت حقوق سازمان در رسیدن به اهداف مشخص، ایجاب میکند که سازمانها از نیروهایی استفاده کنند تا سرمایة انسانی و مادی را حفظ نمایند و بهوسیلة امانتداری بتوانند سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری رسانند، میتوان توزیع عادلانة فرصت استخدام برای کسانی را که دارای ویژگی امانتداری هستند، در جهت عدالت توزیعی قلمداد نمود.
لازمة ایجاد چنین زمینهای ضابطهمند و عدالتمحور نمودن تعاملات سازمان بر اساس نگاه وحیانی اسلام است؛ زیرا که تنها وحی است که نسبت به تمام ابعاد وجود انسان مطلع است و میتواند متناسب با ساختار وجود جسمی و روحی انسان، دستورالعمل جامع و مانع ارائه دهد و زمینه را برای نیل به هدف اصلی آفرینش فراهم آورد.