چکیده:
در مورد فضایل علی بن ابی طالب (ع)، جانشینی اوبعـدازپیامبر، منـشاپیدایش ومفهـوم تشیع اخبار و روایات فراوانی وجود دارد که مورخین و مفسرین سـنی و شـیعه یـا برخـی یاهمه آن را درکتب خود ذکرکرده اند. از جمله طبری که مورخ و مفسرسنی مـذهب اسـت البته از گزارش های طبری کسانی در کتب و مقالات خوداستفاده کرده اند اما کـار آنهـا بـه صورت پراکنده بوده است تحقیقی کـه در آن بـه صـورت کامـل ایـن آیـات و روایـات را گردآورده باشد صورت نگرفته است در این تحقیق مسایل مـذکور براسـاس گـزارشهـای طبری بیان می شود. این تحقیق به صورت توصیفی - تحلیلی است .
خلاصه ماشینی:
ابوطالب به آنها گفت : «عقیل را پـیش من بگذارید و هر چه خواهید کنید»١ پیامبر سرپرستی علـی ( ع) را بـه عهـده گرفـت و عبـاس جعفر را «علی بن ابی طالب همچنان با پیامبر خدای بود تا خداوند او را مبعـوث کـرد و علـی (ع ) به او ایمان آورد و جعفر همچنان پیش عباس بود تا اسلام آورد و از او بی نیاز شـد»٢ایـن یکی از امتیازاتی است که علی بن ابی طالب (ع ) نسبت به هم عصران خـود دارد کـه در خانـه پیام آور وحی رشد و نمو پیدا کرده است و مورد تربیت پیامبر قـرار گرفتـه اسـت و ایـن جـز نعمت ها و عنایات خداوند نسبت به او می باشد که خداونـد خواسـته اسـت کـه علـی (ع ) از دوران طفولیت همنشین و مربی صالح و پرهیزگاری داشته باشد و چه کسی بهتر از پیامبر می - توانست این مأموریت را انجام دهد.
کسانی که پیامبر فرستاده بود تا قلعه را فتح کننـد مثـل عمـر نتوانـسته بودنـد کـار از پـیش ببرنـد تـا آنجاکه «یاران عمر او را ترسوخواندند و عمریاران خویش راترسوخواند» پیامبر برای رهایی از این بن بست باید کاری می کرد و سرپرسـتی فـتح قلعـه را بـه کـسی می داد که در شجاعت ، دلاوری، از خودگذشتگی قبلا امتحان خود را پس داده باشد، چه کـسی بهتر از علی بن ابی طالب (ع ) که در هنگام هجرت پیامبر از مکـه بـه مدینـه جـان خـود را در ١- محمد بن جریر.