چکیده:
مقاله حاضر پژوهشی در باب واژه «الله» بوده و درصدد نشان دادن امتیاز خاص واژة «الله» نسبت به سایر واژهها است. این امتیاز جدای از تقدس این واژه، دارای معنای آسمانی است و مسلما به شعوری آگاهانه باز میشود که در منحصرکردن این واژه نسبت به واژگان دیگر بهکار رفته است. ممتازی واژة الله در هنر و سمنتیک به خصوص در کتابت این واژه توسط نخستین کاتبان، عمدی و آگاهانه صورت گرفته است. اگرچه این واژه از کلمات قرآن و زبان عربی محسوب میشود و در ظاهر مثل دیگر واژهها است، اما هیچ گونه شباهت معنایی و کتابتی به دیگر واژگان ندارد. این واژه در معناشناسی و ساختار نیز همیشه خلاف قاعده سمنتیک(معناشناسی و ساختار) بوده و از نظر معنایی، لغوی، ریشهشناسی و قواعد دستوری نیز با سایر کلمهها متفاوت است. در خوشنویسی نیز این واژه، استثنا است و به هیچ عنوان از قواعد نوشتاری دیگر واژهها پیروی نمیکند و قاعده نوشتاری آن منحصر بهفرد است و هیچ واژة دیگری نیز نمیتواند از قاعده نوشتاری الله پیروی کند.
خلاصه ماشینی:
از جملـه ایـن پژوهش ها: ١ـ معناشناسـی توصیفـی از نـام خـدا در عرفـان اسـلامی و آییـن سـیک ، محمـد مهـدی علیمـردی ، فصلنامه علمـی - پژوهشـی اندیشـه نویـن دینـی سـال ٨ ، تابسـتان ١٣٩١ ش ٢٩؛ ٢ـ پژوهشـی دربـارة واژه هـای اسـم و الله ، دکتـر سـید محمـد باقـر حجتـی ، مجله مطالعات اسـلامی ، شـمارة ٦٥ و ٦٦؛ ٣ـ جلـوه ای از جمـال بسـم الله ، بزرگتریـن آیـه قـرآن و اقیانـوس لایتناهـی عرفـان ، دکتـر سـیدامیرمحمود انـوار، مجلـه زبـان و ادبیـات عربـی و قرآنـی دانشـکدة ادبیـات دانشـگاه تهـران .
گویـا اولیـن بـار دادن شـکل انحصـاری بـه واژة الله از ایـن خـط آغـاز شـده و در خطـوط دیگـر رسـوخ کـرده اسـت .
/ شکل ٣: نمونه ای ازخط وراقی چنان چـه واضـح اسـت ، واژة الله در سـطر آخـر ایـن نمونه خـط بـا لام هـای کوتـاه کـه در کلمـات دیگـر بـه هیـچ عنـوان بـه کار نمـی رود و منحصـر بـه لفـظ جلاله الله اسـت ، کتابت شـده اسـت .
شـکل زیـر نمونـه خـط ریحـان اسـت : / شکل ٤: نمونه ای ازخط ریحان در سـطر اول ایـن نمونـه کـه خوش نویسـی قسـمتی از سـورة تکویـر اسـت ، واژة الله بـه صـورت ویـژة خـود در خـط ریحـان دیـده می شـود.
/ شکل ٨: نمونه ای ازخط مسلسل در ایــن نمونــه خــط کــه از خطــوط بســیار مهجــور خوش نویسی اســت ، در ســطر دوم واژة الله را مشــاهده می کنیـم کـه همچنـان در ایـن نـوع خـط هـم منحصـر بـه فـردی خـود را حفـظ کـرده اسـت .