چکیده:
هدف این مقاله، پژوهش درباره جایگاه نظریه ادراکات اعتباری در تفسیر المیزان است. این مقاله بررسی میکند که علامه چگونه از نظریه ادراکات اعتباری در المیزان بهره برده و چگونه در این تفسیر، از آیات قرآن کریم برای توجیه و تحلیل این نظریه استفاده شده است. روشهای بکاررفته در این پژوهش عبارت اند از: روشهای استقرایی، تحلیلی و مقایسهای. مدعای مقاله این است که نظریه ادراکات اعتباری، بنیان نظری روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان است. همچنین از این نظریه برای تفسیر آیات قرآن کریم و از آیات الهی برای تبیین و توجیه این نظریه استفاده شده است. علامه در المیزان به بخش دوم این نظریه درباره انقسامات اعتباریات به تفصیل پرداخته است. از این مقاله بهدست میآید که: لازم است تفسیر المیزان از منظر نظریه ادراکات اعتباری به مثابه بنیان نظری علامه طباطبایی مورد پژوهشهای مستقلی قرار گیرد.
This article aims at studying the place of the theory of considered perceptions in al-Mizan Commentary. It illustrates how Allama Tabatabaei has made use of this theory in his al-Mizan and how he has used Quranic verses to analyze and justify it. The method is used in research include inductive، analytic and comparative methodologies. The article claims that the theory of considered perceptions constitutes the theoretical foundation of Allama Tabatbaei’s methodology in his al-Mizan. Allama uses this theory to interpret Quranic verses just as he uses Quranic verses to justify this theory. In his al-Mizan، he deals in detail with different kinds of considerations. This article indicates that it is necessary to study al-Mizan from the perspective of the theory of considered perceptions as the theoretical basis of Allama Tabatabaei’s [exegetic methodology]
خلاصه ماشینی:
"افزون بر این، چنانکه بهتفصیل خواهد آمد، علامه طباطبایی گذشته از تحلیلی که از اعتبار کلام یا سخن دارد و استفادهای که از آن بهمثابه بنیان نظری روش تفسیری خود میکند، از نظریه ادراکات اعتباری در تفسیر آیات قرآن کریم بهره گرفته و تفسیری بر پایه نظریه ادراکات اعتباری ارائه کرده است.
برای مثال در این نمونه، علامه طباطبایی نظریه ادراکات اعتباری را در موارد ذیل به آیات قرآن کریم ارجاع داده است: ـ برای ادراکات اعتباری، سازوکار و ویژگیهای آن و تمایز آن از ادراکات حقیقی و نسبت ادراکات اعتباری با تکوین و طبیعت و حقایق جهان هستی؛ ـ برای چگونگی نیاز انسان به ادراکات اعتباری و پیدایی ادراکات اعتباری در انسان؛ ـ ارجاع ادراکات اعتباری به آیات هدایت الهی بهطور کلی و هدایت الهی انسان بهطور خاص؛ ـ ارجاع به آیه شریفه سوره شمس درباره فجور و تقوا برای عدم رابطه تولیدی میان ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری و نیز برای نشان دادن چگونگی حسن و قبح فعل در مقام صدور از فاعل؛ ـ ارجاع به آیات مربوط به لهو و لعب برای نشان دادن نسبت ادراکات اعتباری و جهان خارج؛ ـ ارجاع به آیات تسخیر و..."