چکیده:
افلاطون همه پدیدار های هستی را سایهای از عالم مثل میداند و هویت وجودی آنها را مستقل به شمار نمیآورد. در پژوهش حاضر، نگارنده کوشیده تا بر پایة مفاهیم کلیدی فلسفة افلاطون به تبیین و تحلیل نظام زیباییشناسی وی بپردازد. به گمان افلاطون، آثار هنری تقلیدی از زیبایی مطلقی هستند که ازلی و ابدی است. از سوی دیگر، زیبایی را سودمندی و کارآیی میداند و میگوید که هنر باید در خدمت اخلاق و جامعه باشد و هنر هیجانانگیز را خوش نمیدارد. همچنین، با هنری که هیجانانگیز نباشد ـ گر چه فاقد نقشی اجتماعی و اخلاقی باشد ـ مخالفتی نمیورزد. نگارنده، پس از تحلیل آرای افلاطون، تناقضهایی را در نظام فلسفی و زیباییشناسی افلاطون نتیجهگیری کرده که مطلق بودن منشا زیبایی در اندیشة افلاطون را به پرسش گرفته است.
Plato knows all of the world’s phenomena as the shadow of truth and he doesn’t include their existential identity independent. In this research the author has tried to deal with justifying and analyzing his aesthetics system. According to Plato the artistic works are the imitation from the absolute beauty that is eternal and everlasting. On the other hand he regards the beauty as a useful and working thing and says the art have to be in service of morality and society and he doesn’t like the exciting art. As well as, he doesn’t oppose with unexciting art, although it be without moral and social role. The author after the analysis of Plato’s thoughts concludes the contradictions in aesthetic and philosophic system of Plato that they have questioned the absoluteness of principle of beauty in Plato’s thoughts.