چکیده:
شغل و کار عاملی سازنده محسوب می¬شود که نه تنها در شکل¬گیری انسان از جهات مختلف فیزیکی، فردی و اجتماعی تاثیرگذار است؛ بلکه در رشد و توسعه تمدن¬ها نیز نقشی حیاتی ایفا می¬کند. رویکردهای گوناگونی به شغل و کار وجود دارد که کامل¬ترین و متعالی¬ترین آنها به اعتقاد مسلمانان، رویکرد اسلامی است. اسلام، شغل را وسیله¬ای برای رسیدن انسان به اهداف متعالی آفرینش قرار داده تا وی بدین طریق به منزلت حقیقی خود دست یابد و این نگرشی کاملا والا و متمایز از نگاه امروزی دنیای مادی به این مسئله است. هدف این پژوهش، شناسایی و استخراج الگوی شغل از دید اسلام است. در این راستا از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و منابع دینی مورد واکاوی قرار گرفته است. الگوی پیشنهادی دارای 43 شاخص و سه گروه شامل رویکرد اسلام به شغل، وظایف متقابل مدیران و کارکنان و در نهایت پیامدهای شغل است.
خلاصه ماشینی:
"فهرست منابعی که در این پژوهش برای استخراج شناسه ها مورد استفاده قرار گرفته ، عبارت است از: قرآن ، نهج البلاغه ، نهج الفصاحه ، الحیاه ، تحف العقول ، شرح فارسی شهاب الاخبار، وسائل الشیعه ، غررالحکم ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، من لایحضره الفقیه ، آیین بندگی و 1 - Krippendorff نیایش ، الأمال ، الکافی، شرح مصباح الشریعه ، بحار الانوار، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، علل الشرایع ، تفسیر نمونه و مکارم الأخلاق .
رویکرد اسلام به شغل در اسلام و آموزه های پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله به کار اهمیت زیادی داده شده است (دیانی، ١٣٨٦: ٨٠) به گونه ای که بر اساس آیه ٣٩ سوره نجم آمده است کار (عمل ) مبنای بهره گیری انسان (مکارم شیرازی، ١٣٥٤، ج ٩: ٢١) و ارزش وجودی او است ؛ چنانکه امام علی (ع ) میفرماید: «مردمان فرزندان آن چیزند که آن را نیک انجام میدهند؛ «یعنی همان گونه که انسانها به پدران خویش نسبت دارند و با پدران و قدر و منزلت پدران شناخته میشوند و قدر و منزلت مییابند به همین گونه هم اشخاص به کار و مهارت و تخصص خود نسبت داده میشوند و قدر و منزلت اجتماعی کسب میکنند (آرام ، ١٣٨٠، ج ٥: ٤٤١)."