چکیده:
رویکردهای رایج نظریه سیاسی را متهم به نادیده گرفتن واقعیت سیاسی، فاقد پروبلماتیک واقعی و بیشتر مشمول حیثیتی انتزاعی و متافیزیکی تفسیر می کنند. پژوهش حاضر مقابل این دیدگاه است و تلاش دارد نظریه سیاسی را درگیر و مشغول واقعیت سیاسیتفسیر کند. بدین منظور این پژوهش در نظردارد درکی گفتمانیازنظریه سیاسی یونان باستان و رابطه آن با کنش سیاسی - به عنوان معیار و ملاک واقعیت سیاسی - ارائه دهد. نویسندگانبدین منظور ابتدا به تبار شناسی شرایط ظهور نظریه سیاسی در یونان باستان می پردازند. سپس با گزینش مفهوم پولیس به عنوان دال مرکزی نظریه سیاسی یونان باستان به تشریح چرایی مرکزیت و محوریت این مفهوم پرداخته می شود. در قسمت بعد تلاش می شود که رابطل گفتمانی پولیس با عناصر بنیادین نظریه سیاسی یونان باستان آشکار شود. در آخرین بحث به کیفیت و چگونگی رابطه نظریه سیاسی و کنش سیاسیدریونان باستان اشاره می شود. این پژوهش در فرآیند اثبات مدعای خود از مفروضات نظریه تحلیل گفتمان بهره می برد.
خلاصه ماشینی:
"یگر، این بعد از حیثیت جهانشمول پـولیس را اینگونه تفسیر می کند: «در ادوار اولیه تاریخ ، همه شاخه هـای زنـدگی ذهنـی و معنـوی از ریشـه واحد زندگی جامعه می رویند؛ یا می توان گفـت همـه فعالیـت هـای ذهنـی و معنوی، جویها و رودهایی هسـتند کـه بـه دریـایی مرکـزی یعنـی زنـدگی عمومی جامعه که در پولیس یا دولت شهر ممکن می شود، می یزند و جهت و هدف خـود را از آن مـی گیرنـد و همـین دریـا از طریـق رگهـای نـامریی و زیرزمینی به سرچشمه های آنها مدد می رساند.
1. Political Life (رجوع شود به تصویر صفحه) رابطه گفتمانی پولیس و مفاهیم بنیادین نظریه سیاسی یونان باستان شهروند اولین عنصری که به واسطه مفهوم پـولیس در نظریـه سیاسـی یونـان باسـتان معنـا می یابد، مفهوم شهروند١ است .
پـولیس و پایـدیا، رابطه ای پیچیدهای دارند، بدین ترتیب که تحول در نظام تربیت از یکسو منجر به ظهـور شکل جدیدی از دولت شهر می شود - به گونه ای که تحول از گفتمـان اسـطورهای عصـر موکنای به گفتمان عقلی دولت شهر را می توان نمودی از تحـول در نظـام تربیـت عنـوان کرد - و از سوی دیگر این قواعد دولت شهر است که خود بانی تحول در پایدیا یـا شـیوة تربیتی انسان یونانی می شود.
آنچه نباید از نظر دور داشت ، بیان این نکته اسـت کـه هـر سه مفاهیم یادشده، حیثیت وجودی خود را از پـولیس -بـه عنـوان دال مرکـزی نظریـه سیاسی یونان باستان- می گیرند."