چکیده:
دهۀ چهل شمسی، یکی از دورههای مهم و تأثیرگذار بر فرهنگ و هنر ایران است. در این دهه، روشنفکران، نویسندگان و هنرمندان در محافل خود برای یافتن هویّت ملّی، مذهبی تلاشی وافر داشتند، زیرا به واسطۀ روشنگریهای این دوران ضرورت بازگشت به خویشتن یک نیاز اجتماعی بود. حامیان خصوصی و ناشران کتب کودکان نیز، از تصویرگران میخواستند تا با استفاده از عناصر هویّتمدار آثاری همسو با این تقاضا خلق کنند. در این مقاله این فرضیه ارائه شد که ورود عناصر بومی در تصویرگری کتب کودکان دهۀ چهل در راستای ضرورت اندیشه هویّتگرا ایجاد شده است. و پرویز کلانتری، بومیگراترین تصویرگر این دهه، توانست آثاری از خود به جای گذارد که بیش از نیم قرن بر فرهنگ و هنر جامعۀ ایرانی تأثیرگذار باشد. روش تحقیق این مقاله براساس اطلاعات گردآوری شده، تحلیلی توصیفی بوده و مبتنی بر گردآوری اسناد و منابع کتابخانهای و به شیوۀ استقرایی به استنتاج رسیده است. یافتهها نشان داد که پرویز کلانتری با شناخت ویژگیهای بومی و بهرهگیری از تزئینات، آرایهها، آرایش چهرهها و پوششها به شخصیتسازی هویّتمدار پرسناژهای آثار خود اقدام کرده است. موفقیت او در تصویرگری هویّتمدار خود منتج به این امر شد که یادآوری خاطرات قومی و بومیگرای آثارش طی چندین دهه تأثیری ژرف بر تصویرگری ایران داشته باشد.
Illustration is an art that in accordance with cultural structures and educational needs of different societies establishes a close link between visual arts and literature. In Iran, this art has enjoyed a long and bright history that with a boom in children literature in post-constitutionalism era as well as the use of lithography could acquire an independent identity. The works presented in the twenties were accompanied with western and non-native feedback and that was the reason our writers and artists focused on indigenous feedback relying on the Iranian culture in the forties. That is one of the important periods and effective on the national Iranian art and culture. The need to return to national self literature in the literary field led to valuable results and following to that children literature and illustrated books, too, with a realistic approach and influenced by the native culture could open its space among other existing arts. The current paper tries to explain the hypothesis that the emergence of native elements in children illustrations during forties was in accordance with the necessity of the national identity and hence; Pervez Klantari is the most prominent native Iranian illustrator. Documents have been collected through library resources. The results of this study indicate that the need for the Iranian cultural identity in the work of writers and illustrators and to promote reading culture by intellectuals most of whom were writers of that time as well as the support of private publishing houses and entry of printing machine led to the growth of children books and transformed the illustration of the forties into an era the most effective on the history of children illustration books.