چکیده:
انسان موجودی شریف و گرانسنگی است که کرامت و منزلت والای او در این پژوهش مورد
بررسی قرار گرفته است ، نخست نگاه امام خمینی (س) در خصوص کرامت نفس و سپس أهم
مبانی قرآنی آن از نظر ایشان به استناد برخی از آیات و کمک از دیدگاه برخی از
مفسران ، تحلیل گردیده ؛ در اندیشه های قرآنی و عرفانی حضرت امام خمینی (س) ، انسان
دارای کرامت نفس است که برخواسته از ساختار معرفتی انسان ، جلوه رحمت الهی و خلیفة
اللهی، خصیصه حقیقت جوئی و کمال و سعادت طلبی انسان ، اختیار و آزادی انسان ، عدالت
خواهی، تربیت پذیری و تهذیب نفس ، اخوت و همزیستی مسالمت آمیز و گفت وگوی احسن میان
انسانها می باشد .
خلاصه ماشینی:
"چکیده انسان موجودی شریف و گرانسنگی است که کرامت و منزلت والای او در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است ، نخست نگاه امام خمینی (س) در خصوص کرامت نفس و سپس أهم مبانی قرآنی آن از نظر ایشان به استناد برخی از آیات و کمک از دیدگاه برخی از مفسران ، تحلیل گردیده ؛ در اندیشه های قرآنی و عرفانی حضرت امام خمینی (س) ، انسان دارای کرامت نفس است که برخواسته از ساختار معرفتی انسان ، جلوه رحمت الهی و خلیفة اللهی، خصیصه حقیقت جوئی و کمال و سعادت طلبی انسان ، اختیار و آزادی انسان ، عدالت خواهی، تربیت پذیری و تهذیب نفس ، اخوت و همزیستی مسالمت آمیز و گفت وگوی احسن میان انسانها می باشد .
49 حضرت امام خمینی(س) به استناد آیات فراوان در خصوص برپایی عدل و قسط، همه افراد جامعه را موظف به اقامه عدل می داند تا زمینه های تحقق کرامت انسانی حاصل گردد؛برخی از آن آیات چنین است:إن الله یأمر بالعدل و الاحسن(نحل،16/90)آیه مذکور بر عدل و احسان اشاره می کند که خداوند بر انجام آنها امر می نماید و سبب می شود تا هر انحرافی، افراط و یا کاستی از جامعه دورگردد و انسان بر ساحت کرامت خود بنشیند؛مرحوم طبرسی در تفسیر آیه مذکور،مصداق عدل را همان انصاف بین مردم و رفتار معتدلانه میداند که از هر کژی بدور است و احسان را که پس از عدل آمده، تفضل و نیکی به دیگران که زمینه ساز تحقق کرامت انسان است، می داند."