چکیده:
یکی از مسائل چالشبرانگیز در حوزه فقه و حقوق خانواده، جواز تعدد زوجات و نارضایتی همسر اول است. جواز تعدد زوجات، به نص قرآن کریم مورد پذیرش بوده، تردیدی در آن وجود ندارد. این مقاله لزوم اذن گرفتن مرد از همسراول برای ازدواج مجدد را مورد تحقیق قرار داده است. در این راستا چگونگی استدلال به دو آیة «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً» و «عَاشرُِوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»، تعارض احتمالی آن دو با بعضی آیات دیگر و تعیین حکم صور مختلف این ازدواج با تکیه بر مبانی مطرح در قاعده «لاضرر» بررسی شده است. گونه مطالعه در این پژوهش کتابخانهای و روش حاکم بر آن توصیفی- تحلیلی است.
One of the challenging problems in the area of family law is the permission of polygamy and the dissent of the first wife. The permission of plural marriage for the men is accepted according to text of the Quran and there is no doubt about it. This paper has been investigated the need of first wife's permission for man to marry again. In this regard، we have been studied the methods of argument to these two verses: (but if you fear that you will not do justice -between them-، then –marry- only one) and (and treat them kindly)، possible conflicts of these verses with some other signs and determining the order of different forms of this marriage based on the principles outlined in Rule (La Dharar). This scientific investigation has used the library research paper and the method of descriptive-analytical.
خلاصه ماشینی:
آیا ازدواج مجدد، بر خلاف عدالت و مصداق معاشرت به غیر معروف است تا مغایر با شریفه «عاشروهن بالمعروف» (نساء، 19) باشد؟ چنانچه بتوان عدم جواز ازدواج مجدد مرد بدون رضایت یا اذن همسراول را بر اساس آیه 19 از سوره نساء اثبات کرد، از سویی آیا معارض با آیة «فانکحوا ما طاب لکم من النساء» (نساء، 3) نخواهد بود؟ چرا که این آیه تعدد زوجات را بدون قید و شرط اذن همسراول، مطرح کرده است و از سوی دیگر مفاد آیهی شریفهی «یاأیها النبی لمتحرم ماأحل الله لک تبتغی مرضات أزواجک» (تحریم، 1) مقید اطلاق آیهی «عاشروهن بالمعروف» نیست؟ با این توجه که آیهی 1 سوره تحریم نشان میدهد، رعایت همه موضوعاتی که رضایت زن را به دنبال دارد، مطلوب نیست و محتمل است جلب رضایت همسر اول در ازدواج مجدد مرد، از این قبیل به شمار رود.
2-2-2-3- نسبت میان آیهی «عاشروهن بالمعروف» با آیة «فانکحوا ما طاب لکم من النساء» با توجه به معنای دوم «معروف» و حکم استحباب یا ارشاد که در مورد آیهی «عاشروهن بالمعروف»، بیان شد، اذن شوهر از همسر اول برای ازدواج مجدد مطلوب مینماید؛ زیرا اقتضای معاشرت به معروف با زن، این است که بدون رضایت و اذن وی با دیگری ازدواج نکند.