چکیده:
بحث از مفاهیم کلی و چگونگی شکلگیری آنها از مهمترین مباحث معرفتشناسی است. ملاصدرا در این بحث بر خلاف نحوه حصول مفاهیم جزئی، حصول مفهوم کلی را محصول خلاقیت نفس نمیداند، بلکه معتقد است ناشی از اشتداد جوهری نفس و مشاهده عقول میباشد. این نظریه مورد پذیرش بیشتر حکمای پیرو حکمت متعالیه است؛ ولی علامه طباطبایی; با پذیرش اصول فلسفه ملاصدرا مناقشانی بر ملاصدرا دراینباره از جمله در مسئله عقول عرضی و ارباب انواع دارد و در صدد است با انتقال مسئله از عقول عرضی به عقول طولی، هندسه معرفتی صدرالمتألهین را تکمیل نماید. در این مقاله از اشاره به نحلهها و نظریات مهم درباره چگونگی شکلگیری مفاهیم کلی، به تحلیل و مقایسه نظر صدرالمتألهین و علامه طباطبایی; پرداخته میشود.
The discussion of general concepts and their formation is one of the most important issues in epistemology. Mulla Sadra، in contrast to the method of obtaining partial concepts، does not consider the general concept to be the product of self-creation، but believes that it is due to the intensity of the substance of the soul and the perception of the intellect. This theory is accepted by most scholars of the Transcendental wisdom، but Allameh Tabatabai، accepting the principles of Mulla Sadra's philosophy، has a controversy over Mulla Sadra on this subject، including in the issue of latitudinal intellects and and masters of all kinds، and seeks to transpose the problem from latitudinal intellects to longitudinal intellects، complete the epistemic geometry of Mulla Sadra. In this article، from the point of view of important points and ideas on how to formulate general concepts، we will analyze and compare the views of Mulla Sadr and Allameh Tabatabaii