چکیده:
در این مقاله بعد از ارائه پیشین های از تالیفات فریقین در موضوع ایمان ابوین رسول خدا (ص)، نظرات اندیشمندان و مستندات آنان مورد بررسی قرار گرفته و آشکار می شود که دانشمندان امامیه، بر ایمان ابوین پیامبر اکرم (ص) اتفاق نظر دارند و این نظر، مستند به قرآن کریم، روایات نبی اکرم ؟ص؟-> و ائمه هدی (ع) و حکم عقل است. قول اکثر اهل سنت به عدم ایمان ابوین پیامبر، علاوه بر اینکه حتی نزد برخی از محققانشان مستند قابل قبولی ندارد، با آیات قرآن کریم و روایات، معارض و با حکم عقل نیز ناسازگار است؛ لذا برخی از اعلام اهل سنت که ایمان ابوین پیامبر را نپذیرفته اند در عین حال به این نکته توجه داشته اند که کفر و عدم ایمان والدین و اجداد نبی گرامی اسلام (ص) از اعظم منفرات است؛ بنابراین احتیاط و توقف را ترجیح دادهاند. شماری دیگر از اهل سنت قائل به ایمان والدین پیامبر (ص) شده اند؛ ولی چون تعداد قابل توجهی نیستند، برخی قول به ایمان ابوین رسول اکرم (ص) را فقط به امامیه نسبت داده اند.
خلاصه ماشینی:
ايمان ابوين پيامبر اکرم ص نزد فريقين ]عبد المجيد زهادت ١[ چکيده در ايـن مقالـه بعـد از ارائـۀ پيشـينه اي از تأليفـات فريقيـن در موضـوع ايمان ابوين رسـول خـداص ، نظـرات انديشـمندان و مسـتندات آنـان مـورد بررسـي قـرار گرفتـه و آشـکار مي شـود کـه دانشـمندان اماميـه ، بـر ايمـان ابويـن پيامبـر اکـرم ص اتفاق نظر دارنـد و اين نظـر، مسـتند بـه قـرآن کريـم ، روايات نبي اکـرم ص وائمۀ هدي ع و حکم ع قل اسـت .
توجه به اين نکته لازم است که در ميان انبوه کساني که ايمان والدين نبي اکرم ص را رد کـرده و قائـل بـه ع ـدم نجـات و تعذيـب اخـروي آن دو شـده اند، شـيخ محمد جعفر کتانـي )م ١٣٤٠( اسـت کـه در کتـاب نظـم المتناثـر مـن الحديـث المتواتـر، احاديـث موافـق بـا رأي اماميـه _ يعنـي ايمـان اجـداد پيامبـر _ را متواتـر مي دانـد.
مسـتند کفـر: مهم تريـن مستمسـک اهـل سـنت بـراي قـول بـه کفر و معـذب بـودن والدين پيامبـر اکـرم ص سـه روايـت اسـت کـه بـه نبـي گرامي اسـلام نسـبت داده اند: روايـت اول ( پيامبـر اکـرم دربـارٔە پـدرش عبدالله ، فرمـوده اسـت کـه او در آتـش اسـت ؛ مسـلم نيشـابوري )م ٢٦١( ميگويـد: (رجوع شود به تصویر صفحه) محي الديـن نـووي )م ٦٧٦( در شـرح صحيـح مسـلم ، ع ـدم ايمـان و ع ـذاب اخروي پدر گرامي نبي مکرم ص را مسـلّم و قطعي تلقي کرده و توجيهاتي براي پاسـخ به اشـکال وارد بـر ايـن نظر، ارائه کرده اسـت .