چکیده:
در این مقاله تبیین شده است که: قرآن کریم از یک سو انجیل را تصدیق و نبوت، موحد بودن، مخلوق بودن و توحیدی بودن دعوت حضرت مسیح را تایید و آموزههای توحیدی آن حضرت در انجیل را با قرآن مطابق میداند. و از سوی دیگر قول به «تثلیث» و تحریف در توحید که به مرور زمان از سوی مسیحیان شکل گرفته را نفی، و در آیاتی به ویژه از جنبه کلامی ضمن خداشناسی توحیدی و مسیح شناسی، الهیات تثلیثی و اعتقاد به فرزند داشتن خدا، الوهیت، پسر و زاییده خدا بودن مسیح و این همانی الله و مسیح را با صراحت و با نگرش انتقادی با ده دلیل عقلی و نقلی ابطال نموده و اثبات کرده که چنین اعتقادی کفر و شرک است.
مفهوم شناسی، دلیل کاربرد اندک تثلیث در کتب لغت و تفسیر، تصدیق مسیح و انجیل در قرآن، تثلیث در قرآن،ریشههای شرک در قرآن، تبیین اعتقاد مسیحیان به تثلیث، ده دلیل عقلی و نقلی برای تضاد تثلیث با توحید، پاسخ یک شبهه، عمومیت نداشتن اعتقاد به تثلیث نزد مسیحیان و نتیجهگیری،مطالب محتوایی مقاله را تشکیل میدهند.
خلاصه ماشینی:
"و از سوی دیگر قول به «تثلیث» و تحریف در توحید که به مرور زمان از سوی مسیحیان شکل گرفته را نفی، و در آیاتی به ویژه از جنبه کلامی ضمن خداشناسی توحیدی و مسیح شناسی، الهیات تثلیثی و اعتقاد به فرزند داشتن خدا، الوهیت، پسر و زاییده خدا بودن مسیح( و این همانی الله و مسیح را با صراحت و با نگرش انتقادی با ده دلیل عقلی و نقلی ابطال نموده و اثبات کرده که چنین اعتقادی کفر و شرک است.
<H2> پاسخ یک شبهه</H2> تفاوت«ثالث ثلاثه» با «رابع ثلاثه» چیست؟ ممکن است سوال شود چگونه قرآن گفتار مسیحیان را که خدا ثالث ثلاثه میدانند سخنی شرک آلود میداند و میفرماید:﴿لقدۡ کفر ٱلذین قالوٓا إن ٱلله ثالث ثلٰثةٖ﴾، ولی مشابه این تعبیر را توحید ناب میشمرد، آنجا که میفرماید:﴿ألمۡ تر أن ٱلله یعۡلم ما فی ٱلسمٰوٰت وما فی ٱلۡأرۡضۖ ما یکون من نجۡویٰ ثلٰثة إلا هو رابعهمۡ ولا خمۡسة إلا هو سادسهمۡ ولآ أدۡنیٰ من ذٰلک ولآ أکۡثر إلا هو معهمۡ أیۡن ما کانواۖ ثم ینبئهم بما عملوا یوۡم ٱلۡقیٰمةۚ إن ٱلله بکل شیۡء علیم﴾؛«آیا ندانستهای که خدا آنچه را که در آسمانها و آنچه را که در زمین است میداند؟هیچ گفتگوی محرمانهای میان سه تن نیست مگر اینکه او چهارمین آنهاست، و نه میان پنجتن مگر اینکه او ششمین آنهاست، و نه کمتر از این ]عدد[ و نه بیشتر، مگر اینکه هرکجا باشند او با آنهاست."