خلاصه ماشینی:
"پژوهشی گروهی را از نگاه فردی دیدن سردبیر محترم کتاب ماه کودک و نوجوان با سلام و احترام،پاسخ به نقد آقای محمد جعفر(قنواتی)به سبب سفرهای من و گرفتاریهای دیگر با تأخیر روبهرو شد،به سبب اینکه پاسخ ما نیز باید به عنوان سند ارائه شود،تا از بدفهمیها و سوءبرداشتها جلوگیری کند، خواهشمندم پاسخ به نقد ایشان را در دستور کار قرار دهید و در صورت امکان نتیجه را به دفتر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان اطلاع دهید.
» متأسفانه با اینکه این سخنها را ما در پیشگفتار کتاب آوردهایم،منتقد محترم بدون آنکه این پیشگفتار را خوانده باشد در نقد خود آورده است:«آیا در دوره پیش از اسلام،امکان آموزش رسمی برای کودکان عوام وجود داشت؟ داستان بزرگمهر با کفاش که در بسیاری از منابع تاریخی و ادبی به آن اشاره شده است،معروفتر از آن است که بخواهیم درباره آن مطلب مکرری بنویسیم.
ایشان که از پراپ سخن میگوید آیا نمیداند که با روش خردسازی یا elemantalism که او بر روی صد افسانه پریان روسی انجام داده است،و معطوف به شناخت کنشهای کارکردی این افسانهها بوده است و اصولا از موضوع طبقهبندی گونه شناسانه که مقولهای کاملا جداست،و ما در تاریخ ادبیات کودکان ایران انجام دادهایم، نمیتوان از این روشها سود برد.
11 در همین چارچوب است که نویسنده این نقد به گونه افسانه معیشتی معترض شده است و تعریف ما را رد کرده است و تعریفی چنین از خود ارائه داده است:«اولا افسانههای معیشتی یا سرگذشتی،به مجموعه افسانههای گفته میشود که درونمایهها آنها ناظر بر مناسبات اجتماعی و اقتصادی بوده و به نوعی با زندگی مردم نزدیک باشد."