چکیده:
در ﻣﺴﺌﻠﻪ اراده آزاد و اﺧﺘﯿﺎر اﻧﺴﺎن، ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎرﮔﺮاﯾﯽ اﮐﯿﺪ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ اﮔﺮ ﻣﻮﺟﺒﯿﺖﮔﺮاﯾﯽ ﺻﺎدق ﺑﺎﺷﺪ، آﻧﭽﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﺪ، ﻣﻌﻠﻮل روﯾﺪادﻫﺎی ﻗﺒﻠﯽ اﺳﺖ و از ﻫﻤﯿﻦ رو، ﻧﺒﺎﯾﺪ وی را ﻣﺴﺌﻮل اﺧﻼﻗﯽ اﻋﻤﺎﻟﺶ داﻧﺴﺖ. از دﯾﮕﺮ ﺳﻮ، اﮔﺮ ﻫﻢ ﻧﺎﻣﻮﺟﺒﯿﺖﮔﺮاﯾﯽ ﺻﺎدق ﺑﺎﺷﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺮﺧﯽ روﯾﺪادﻫﺎ از روی ﺗﺼﺎدف ﯾﺎ ﺷﺎﻧﺲ رخ دﻫﻨﺪ، ﺑﺎز ﻫﻢ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﯽ در اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻞ ﻧﺪارد. درک ﭘﺮﺑﻮم ﺑﺎ ﺑﯿﺎن ﺧﺎص ﺧﻮد از ﻣﺴﺌﻠﻪ اراده آزاد و دﻓﺎع از ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎرﮔﺮاﯾﯽ اﮐﯿﺪ، ﺿﻤﻦ اﻧﺘﻘﺎد ﺑﻪ رواﯾﺖﻫﺎی ﻣﻌﺎﺻﺮ اﺧﺘﯿﺎرﺑﺎوری و ﺳﺎزﮔﺎرﮔﺮاﯾﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﻣﺴﺌﻮل اﺧﻼﻗﯽ اﻋﻤﺎﻟﺸﺎن ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، اﻧﺴﺎن اراده آزاد ﻧﺪارد و ﺑﺎ اﯾﻦ ﻫﻤﻪ، زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑﺪون آن ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﺲ از ﺑﯿﺎن رواﯾﺖﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻣﻌﺎﺻﺮ درﺑﺎره اراده آزاد، ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎرﮔﺮاﯾﯽ اﮐﯿﺪ ﭘﺮﺑﻮم را ﺷﺮح داده و اﯾﺮادﻫﺎی وارد ﺑﺮ آن را ﻣﻄﺮح ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.
خلاصه ماشینی:
اراده آزاد : ناسازگارگرايي اکيد و اشکالات آن سعيد صباغيپور غلامحسين توکلي تاريخ دريافت : ١٣٩٣/٥/١٤ تاريخ پذيرش: ١٣٩٤/١٠/١٧ چکيده در مسئله اراده آزاد و اختيار انسان، ناسازگارگرايي اکيد بر آن است که اگر موجبيت گرايي صادق باشد، آنچه عامل انساني انجام ميدهد، معلول رويدادهاي قبلي است و از همين رو، نبايد وي را مسئول اخلاقي اعمالش دانست .
درک پربوم با بيان خاص خود از مسئله اراده آزاد و دفاع از نظريه ناسازگارگرايي اکيد، ضمن انتقاد به روايت هاي معاصر اختيارباوري و سازگارگرايي معتقد است انسانها مسئول اخلاقي اعمالشان نيستند، انسان اراده آزاد ندارد و با اين همه ، زندگاني بدون آن ممکن است .
will ١٦٤ شناخت 164Free Will: Hard Incompatibilism and Its Problems SaiedSabaghypoor-Gholamhosein Tavakoli فرانکفورت نتيجه اي شرطي از اين ماجرا ارائه ميکند: اگر شخصي داراي اميال مرتبه دوم باشد، يعني بتواند از ميان اميال مرتبه اول با تحليل انتقادی یکی را انتخاب کند،اراده آزاد داشته و بايد او را مسئول اخلاقي اعمالش دانست .
2. Pereboom 2003: 48 ١٧٢ شناخت 172Free Will: Hard Incompatibilism and Its Problems SaiedSabaghypoor-Gholamhosein Tavakoli رد عّليت فاعلي علّيت فاعلي روايتي از اختيارباوري است که ظاهراً نسبت به علّیت رویدادی جاذبه بیشتری دارد در اين ديدگاه ، عامل به مثابه جوهر، خاستگاه تصميم ها و اعمال فرد معرفي شده و از همين رو، نميتوان با استناد به استدلال شانس به آن ايرادي وارد کرد.