چکیده:
در این مقاله به نظریه های ضددکارتی ویکو، به ویژه دیدگاه نقادانة او در برابـر مفهـوم حقیقـت در نـزد دکارت و هم چنین به سیر تطور مفهوم استعاره در نزد وی ، که در دو مرحلة تاریخی شکل گرفته اسـت ، خواهیم پرداخت . اسلوب دکارتی که مبین استنتاج حقایق عدیده از یک حقیقـت بنیـادین و تردیدناپـذیر است ، از نظر ویکو محل تردید است . ویکو در مقابل ، تلاش خود را بر گسترش امر محتمـل مـی گمـارد . امری که از دید وی منتج شده از حس مشترک و خرد جمعی اسـت و نـه ادراکـات روشـن و مسـتقیم ، آن گونه که دکارت مدعی آن است . در این اثنا درک استعاری حقیقت با استعاری بودن بنیـادی زبـان و قابلیت قرائت از جهان پیوند می خورد. تفاوت و تطابق نظریة ویکو در باب استعاره با نظریات ارسطو حائز اهمیت است ، چون با التفات به این امر می توان از دو ویکو متقدم و متاخر سخن به میان آورد.
خلاصه ماشینی:
وجه استعاری فهم در هرمنوتیک ضد دکارتی ویکو رائد فریدزاده تاریخ دریافت : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ تاریخ پذیرش : ۱۳۹۳/۶/۱۱ چکیده : در این مقاله به نظریه های ضددکارتی ویکو، به ویژه دیدگاه نقادانة او در برابـر مفهـوم حقیقـت در نـزد دکارت و هم چنین به سیر تطور مفهوم استعاره در نزد وی ، که در دو مرحلة تاریخی شکل گرفته اسـت ، خواهیم پرداخت .
تفاوت و تطابق نظریة ویکو در باب استعاره با نظریات ارسطو حائز اهمیت است ، چون با التفات به این امر می توان از دو ویکو متقدم و متأخر سخن به میان آورد.
رجوع شود به : V روش خود مطرح کرده است ، از کتاب در باب علوم زمان ما۱ که ویکو در دورٔە پایانی زندگی خویش نوشته است یاد می کند.
گادامر در کتاب حقیقت و روش خود در پی تبیین ارتباط میان بلاغت و هرمنوتیک است و در این اثنا به ویکو متقدم رجوع می کند.
اسلوب دکارتی مبین استنتاج حقایق عدیده از یک حقیقت بنیادین و تردیدناپذیر است که این از نظر ویکو به معنی کنار گذاشتن شعر، بلاغت ، زبان و در نهایت محدود کردن هنر سخنوری است .
جرقة اولیة نظریات ویکو در باب بلاغت ، از جدال و بحث میان ادبای فرانسوی و ایتالیـایی بـر سر تفکیک بین توانایی (هوشمندی ) و تیزبینی ۴ که با نام Bbb١٢٩٩< معروف شد، حادث گردید.
۶ ویکو در مقابل نظریات لایبنیتس ، ولف و فیلسوف فرانسوی بواور۷ در باب تفکیـک تفکیک و تمایز مشخص میان استعاره و حقیقت ، اعتقاد راسخی به همسانی و همپوشانی این دو داشت .