چکیده:
نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که مختصات نظام بین الملل در بحبوحه ی وقوع انقلاب اسلامی به چه شکلی بوده است؟ و انقلاب اسلامی به مثابه ی یک هویت جدید دارای چه عناصر و مولفه هایی بوده است؟ یافته های پژوهش، حاکی از آن است که انقلاب اسلامی در عصری ظهور و بروز پیدا کرد که در آن نظام بین الملل به دو قطب قدرتمند غرب و شرق تقسیم شده بود که هر کدام با نفی دین و دین گرایی، با رویکردی اومانیستی و ماده گرایانه و با ایدئولوژی سوسیالیستی - کمونیستی و لیبرالیستی - کاپیتالیستی به رقابت با یکدیگر می پرداختند و با غلبه و نفوذ در دیگر کشورها آنها را تحت نفوذ و سیطره ی خود درمی آوردند. لذا انقلاب اسلامی در چنین شرایطی و برخلاف جریان موجود و با رویکرد دینی و ایدئولوژی اسلام سیاسی - انقلابی و با بیان و ارائه ی مولفه هایی چون بازگشت به خویشتن، ایدئولوژی اسلامی، حکومت دینی، حمایت از مظلومان، مبارزه با سلطه طلبان، مردم سالاری دینی، عدالت طلبی، استقلال-طلبی، آزادی، امت واحده ی اسلامی، حمایت از جنبش های آزادی بخش، مقاومت اسلامی، مخالفت با اسرائیل، الگوی پیشرفت اسلامی، سبک زندگی اسلامی، و مهدویت و انتظار؛ به عنوان یک هویت جدید در عصر غلبه غرب و شرق پدیدار گشت و به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شد. برای پاسخ به سوال مقاله از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته می شود.
خلاصه ماشینی:
"انقلاب اسلامی به عنوان پدیدهای سیاسی - فرهنگی پویا و رویدادی عمده در تحلیل نظام بینالملل با خط و مشی انقلابی، ساختار و کارکرد نظام بینالملل را به چالش طلبیده و با ارائهی اصل عدالتمحوری و خداجویی در پی جایگزین کردن حقیقت اخلاق و دیانت در ساختار و کارکرد نظام بینالملل بوده و با ایدئولوژی اسلامی خود مبنی بر اصول عابد و معبود و دنیا و آخرت؛ ساختار حاصل از تقابل نظام کمونیسم - سرمایهداری را بر تقابل ماتریالیسم و معنویت گرایی تغییر داده و با رویکردی ارزشی - انقلابی و با نفی وضع موجود خواستار ایجاد نظامی کارکردی خارج از سیستم منبعث از قدرت است و ساختار، کارکرد و گفتمان حاکم را نه جوابگوی سرشت بشر بلکه عامل به بند کشیدن انسانیت میداند و با پشتیبانی از حرکتهای رهاییبخش و ترویج استبدادستیزی و استکبارستیزی، مستضعفان را نوید خلیفهی الهی میدهد (یزدانی و همکاران، 1390: 205).
بنابراین، انقلاب اسلامی در چنین شرایطی و برخلاف جریان موجود و با رویکرد دینی و ایدئولوژی اسلام سیاسی - انقلابی و با بیان و ارائهی مؤلفههایی چون بازگشت به خویشتن، ایدئولوژی اسلامی، حکومت دینی، حمایت از مظلومان، مبارزه با سلطهطلبان، مردمسالاری دینی، عدالتطلبی، استقلالطلبی، آزادی، امت واحدهی اسلامی، حمایت از جنبشهای آزادیبخش، مقاومت اسلامی، مخالفت با اسرائیل، الگوی پیشرفت اسلامی، سبک زندگی اسلامی، و مهدویت و انتظار؛ به عنوان یک هویت جدید در عصر غلبهی غرب و شرق پدیدار گشت و به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شد."