چکیده:
توافق فقیهان اسلامی بر اشتراط انتفای ابوت در ثبوت قصاص انکارناشدنی است. باوجود این، در زمینۀ مسائل مرتبط با این شرط اختلافاتی هست. یکی از مباحث مهم که در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته، تکرار فرزندکشی و اعتیاد به آن است. چهبسا با استناد به فلسفۀ تشریع قصاص یا موارد مشابه در فقه، همچون تحقق اعتیاد در قتل عبد، بتوان حکم قصاص پدر را در فرض تکرار یا اعتیاد نتیجه گرفت. همچنین، ادلۀ لزوم قتل کسانی که بیش از سه بار مرتکب گناهان کبیره شدهاند یا ادلۀ افساد فیالارض نیز میتوانند در این راستا مورد استناد قرار گیرند. در این نوشتار، با تکیه بر اطلاق و عمومیت ادلۀ معافیت پدر از قصاص (باوجود جواز قتل پدر در برخی از صور فوق) ثابت شده است تمامی این وجوه برای اثبات قصاص پدر ناکافیاند و اگر هم در مواردی جواز قتل او را ثابت میکنند، نه بهعنوان قصاص، بلکه با عنوان مجرمانۀ دیگری مانند«اعتیاد به قتل»، قتل او را تجویز مینمایند.
For proving the retaliation، the Muslim jurisprudents` agreement on stipulation of termination of paternity is indisputable. Nevertheless، there are differences as to the problems related to that stipulation. One of the important issues which has been rarely considered among them، is recidivism of filicide or addiction to it. According to the philosophy of legislating retaliation or similar cases in jurisprudences such as realizing addiction to murder a man slave، it is possible to conclude that a father may be retaliated in the assumption of recidivism of filicide or addiction to it. Similarly، the evidence of necessity of murdering some ones who have perpetrated the mortal sins more than three times or also evidence of corrupting on the earth can be referred in this concern. In this paper، based on the absoluteness and generality of evidence connecting the exemption of a father from retaliation (however he may be killed in some above cases)، it was shown that all these forms are not enough for proving retribution of a father، and if they have proved it in some cases، it is not for as a retaliation but for an another criminal title.
خلاصه ماشینی:
"همچنین میتوانیم تمسک به اطلاق مادۀ مذکور را نپذیریم و مسئلۀ اعتیاد به قتل فرزندان را از موارد سکوت قانون قلمداد کنیم که بر مبنای اصل 167 قانون اساسی باید دربارۀ آن به منابع یا فتواهای معتبر رجوع کرد و در عین حال، چنین رجوعی را مخالف با اصل قانونی بودن ندانسته، بلکه مطابق قواعد حقوقی و شرعی بدانیم؛ در این صورت، باز هم نتیجهای که بهدست میآید، عدم جواز قصاص و حتی قتل پدر است؛ زیرا باوجود اینکه ممکن است از مبانی و منابع فقهی بتوان برای اعتیاد به قتل فرزندان، مجازات اعدام استنباط نمود ـ چنانکه در این نوشتار به اثبات رساندیم ـ ولی مشکل اینجاست که چنین حکمی نه در «منابع معتبر» وجود دارد و نه در «فتواهای معتبر»، تا بتوان در محاکم قضایی از آنها سود برد.
Contents Jurisprudential considering the rule of "adherence of interests to property" and removing its prevention in the formation of cooperative companies 190 Ahmad Ali Yusofi Sayyed Ibrahim Sabbaghian Jurisprudential feasibility study of transition from corporal punishment 189 Rahim Nobahar Unchangeable hodud (determined corporal punishment) in Islam 188 Mohammad Ali Khademi Kousha Studying the quality of the jurisprudents` reasoning as to the rational rules in the process of inference 187 Ahmad Baqeri Razieh Sadat Hashemi Olya Semantics of indefinite noun in the science of jurisprudential principles and its jurisprudential function 186 Hosein Qorbani Sayyed Kaziem Mostafavi A contemplation on punishing recidivism of filicide and addiction to it based on Imami jurisprudence`s capacities 185 Hasan Ali Moazzenzadegan Yusef Fateminia Muhammad Ja`far Sadeqpour"