چکیده:
از آنجا که قوانین حاکم بر جامعه اسلامی برگرفته از تعالیم الهی است، باید برای مسائل نوپدید، حکم شارع مقدس استنباط شود. یکی از مسائل در حال شکلگیری در حوزه علم فیزیک و مرتبط با علم پزشکی، کرایونیک است که یک نوع محافظت از انسان محسوب میشود. در کرایونیک با قراردادن بدن در دمای منفی 196 درجه پروتئینها و سلولها حفظ شده و از فساد بدن جلوگیری میشود تا در آینده با پیشرفت علم پزشکی بتوان دوباره حیات را به این افراد بازگرداند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی تلاش میکند حکم تکلیفی کرایونیک بیمار لاعلاج مسلمان از منظر فقه شیعه تبیین گردد. یافتهها گویای آن است که دو دیدگاه پیرامون حکم روایاتی در این زمینه ، القای به تهلکه ، « قتل نفس » کرایونیک موجود است، قائلین به عدم جواز کرایونیک انسان بیمار لاعلاج به آیه و عدم جواز اضرار به نفس استدلال نمودند. قائلین به جواز کرایونیک نیز به آیات من احیا الناس، روایاتی در این زمینه و حکم عقل، تمسک جسته اند که با توجه به ادله، قول به جواز کرایونیک بیمار لاعلاج از قوت بیشتری برخوردار است.
Since the dominant rules in an Islamic society are extracted from divine teachings, the Allah's holy ruling
should be comprehended for the new happening issues. One of the forming issues in the realm of physics and
medicine is Cryonic that is a sort of supporting man. in Cryonic with the help of putting body in minus196
degrees to save the body's cells and proteins and not to get rotten so as to revive these people in the future. In
this study, it has been tried to conclude the optional ruling about dead or terminally ill Muslim with
descriptive-analytical method. The findings show there are 2 kinds of sayings relevant to Cryonic 1 are the
scholars who have negative idea in accordance to whoever kills a believer verse and intering corpse quickly.
and 2 are the scholars that have a positive idea about terminally ill human according to wisdom ruling and
whoever animates a dead verse, it can be stated that those who have positive idea about terminally I'll or
dead Muslim are more reliable and stronger in comparison to the opposing group.