چکیده:
مبانی دینی تربیت شهروندی
حسین مومنی مهموئی!. غلامرضا حسن پور دهنویآ
۱ دانشیار و مدیم گرروه علوم ترربیتی دانشگاه آزاد اسلامی تریت حیدریه. ایران
770
۲ دانشجوی دکتری برنامه رینری درسی دانشگاه آزاد اسلامی ترربت حیدریه. ایسران
21.60 طع 154۵۹200۱
چکیده
نگاه به تربیت شهروندی شامل دو رویکرد است. یکی رویکرد برون دینی و دیگری رویکرد درون دینی.
هر اندیشه و هر دینی شامل فلسفه» مبانی» اصول و روش هایی است که بر روح حاکم بر آنها سایه دارد و
همانند چثری آنها را پوشش میدهد. ترییت شهروندی» در عام ترین مفهوم آن» مجموعه ای از تحلیلهای
عقلانی در باب تربیت شهروندی است و این نگاه به ترییت شهروندی همان رویکرد برون دینی است. اما
اگر به تربیت شهروندی در حوزه و چارچوب یکک دین خاص توجه کنیم و با استفاده از اندیشهها و افکار
و عقاید و بینش های موجود در دین خاصی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم تربیت شهروندی را با رویکرد
درون دینی مورد بررسی قرار داده ایم. این نوشتار که بر مبنای رویکرد دوم سامان یافته» مبانی
شهروندی از دیدگاه اسلام را به مثابهی «یکی از علوم فلسفی اسلامی که با روش استدلالی- استنادی به
تبیین و تحلیل مفهومها و گزاره های تربیت شهروندی از دیدگاه قرآن و سنت معصومان (ع) می پردازد»
تلقی و تعریف نموده است. این نوشتار به طور مشخص «مبانی) تربیت شهروندی را از دیدگاه اسلام را
مورد ارزیابی قرار می دهد. در نهایت هدف ترییت شهروندی با تاکید بر شواهد به دست آمده از قرآن
کریم و روایات معصومین(ع) تربیت و پرورش شهروند دین مدار می باشد.
خلاصه ماشینی:
اين نوشـتار کـه بـر مبنـاي رويکـرد دوم سـامان يافتـه ، مبـاني تربيـت شهروندي از ديدگاه اسلام را به مثابه ي «يکي از علوم فلسفي اسـلامي کـه بـا روش اسـتدلالي- اسـتنادي بـه تبيين و تحليل مفهوم ها و گزاره هاي تربيت شهروندي از ديدگاه قرآن و سـنت معصـومان (ع ) مـي پـردازد» تلقي و تعريف نموده است .
الف : مباني معرفت شناختي تربيت شهروندي از ديدگاه اسلام : مباني معرفت شـناختي تربيـت شـهروندي از ديـدگاه اسـلام ، مفهـوم هـا يـا گـزاره هـاي توصـيفي نـاظر بـه شناخت هاي لازم براي تربيت شهروند ديني است کـه از متـون اسـلامي اسـتخراج ميشـود.
٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هفتم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * ب : مباني ارزش شناختي تربيت شهروندي از ديدگاه اسلام : ١- توحيد محوري: خدا محوري به عنوان يـک مبنـاي ارزشـي در فلسـفه ي تربيـت اسـلامي از جايگـاه بالايي برخوردار است ؛ در مکتب اسلامي، همه ي فعاليت هاي بشري زماني به نتيجه ي در خور مي رسد کـه در محور توحيدي قرار گيرد (حيدري و همکاران ، ١٣٩٢).
١٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هفتم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * در نهايت آنچه که از متون اسلامي و آيات و روايات بر مي آيد هدف نهايي از تربيت شهروندي در اسـلام تربيت شهروند دين مدار خواهد بود که علاوه بر اين که اعتقاد راسـخ بـه دسـتورات ديـن مبـين اسـلام دارد لازم است تا در جامعه ي اسلامي که در آن زندگي مي کند نيز اصول و قوانين حاکم بـر تربيـت شـهروندي را جهت همزيستي مسالمت آميز با مجموعه ي پيرامون خود داشته باشد.