چکیده:
علمای اهل سنت، همانند شیعیان، مهدویت را یک باور اصیل اسلامی و برگرفته از روایات صحیح می دانند و مفسران آنان نیز با الفاظ صریح یا بیان روایات و تحلیل های ضمنی، اعتقاد خود را به این آموزه اعلام کرده اند؛ بررسی مطالب مربوط به قیام امام مهدی در تفاسیر ایشان، نیز وجود این باور را اثبات می کند گر چه این مطالب به دلیل عدم اعتقاد به ولادت و زنده بودن امام و در نتیجه کم رنگ بودن فرهنگ انتظار در اهل سنت کم شمار است، اما با این حال مطالبی در خصوص بشارت به قیام، انتظار مسلمانان و لزوم زمینه سازی برای قیام، توصیف قیام، زمان و یاران قیام و حوادث و رخدادهای هنگامه قیام، در تفاسیر ایشان یافت می گردد.
تحقیق حاضر با روش گردآوری کتابخانه ای و توصیف و تحلیل داده ها، باورمندی قرآن پژوهان عامه را به مهدویت به عنوان عنصر مشترک بین مذاهب اسلامی، برجسته می نماید.
خلاصه ماشینی:
قیام امام مهدی( در تفاسیر اهلسنت مصطفی ورمزیار 1 مرضیه ورمزیار 2 چکیده علمای اهلسنت، همانند شیعیان، مهدویت را یک باور اصیل اسلامی و برگرفته از روایات صحیح میدانند و مفسران آنان نیز با الفاظ صریح یا بیان روایات و تحلیلهای ضمنی، اعتقاد خود را به این آموزه اعلام کردهاند؛ بررسی مطالب مربوط به قیام امام مهدی( در تفاسیر ایشان، نیز وجود این باور را اثبات میکند گر چه این مطالب به دلیل عدم اعتقاد به ولادت و زنده بودن امام( و در نتیجه کم رنگ بودن فرهنگ انتظار در اهلسنت کم شمار است، اما با این حال مطالبی در خصوص بشارت به قیام، انتظار مسلمانان و لزوم زمینهسازی برای قیام، توصیف قیام، زمان و یاران قیام و حوادث و رخدادهای هنگامه قیام، در تفاسیر ایشان یافت میگردد.
(البته با نگاه دقیقتر به توقیت، میتوان موارد ذکر شده را هم نوعی توقیت دانست و توقیت را به صریح، رمزی و مبهم تقسیم کرد) در تفاسیر اهلسنت در مورد نهی از توقیت اظهارنظری نشده است، تنها ابن عربی در دو جا از تفسیر خود با نقل روایت نبوی " کذب الوقاتون" (نعمانی، 1422ق: 301؛ این روایت تنها در منابع شیعه و با استناد به ائمه( موجود است) به این نهی اشاره میکند و میگوید: غیر از خداوند کسی زمان ظهور را نمیداند و پیامبر( وقتی را برای ظهور معین نفرمودند و کسانی را که برای ظهور، وقت مشخص میکنند تکذیب مینمایند (ابنعربی، 1422: ج1، 270).