چکیده:
یکی از مباحث مهم در فقه و حقوق امامیه تصرف اشخاص در ملک دیگری و حدود آن است.مطابق قاعده مستنبط از آیات و روایات هر گونه تصرف در ملک دیگری باعث ضامن شدن شخص متصرف می گردد به این معنی که در صورت تلف و یا نقص و عیب مال گیرنده باید خسارت وارده را جبران نماید.همچنین تصرف در مال دیگری از جهت معنوی حرام شرعی است. این قاعده کلی در جایی که گیرنده ماذون از جانب مالک باشد تخصیص خورده است. اصولا اذن مطابق ادعای نگارنده اگر از جانب شخص مالک یا ذی صلاح صادر گردد باعث می شود که گیرنده نسبت به تلف و نقص غیر مرتبط با او مسئول نباشد. اثر دیگر اذن نیز از میان رفتن حکم حرمت و تبدیل آن به اباحه است. در این مقاله ضمن مدلل ساختن دو اثر فوق به ماهیت اذن و تابعیت آن از اراده آذن نیز پرداخته می شود و ثابت می شود که اذن از جمله اعمال حقوقی بوده و از دسته ایقاعات محسوب می شود. در نهایت به برخی از نهادهای حقوقی که توسط اذن به وجود می آید پرداخته می شود.
One of the important issues in the Islamic jurisprudence and the Twelvers’ sacred law is the seizure of others’ property and its limits. According to the rule extracted from the Quranic verses and narrations, if any one seizes others’ property, he / she must guarantee its return, and in case of loss or defect, the recipient must compensate for the damage suffered. Also, seizing others’ assets is forbidden in the Islamic sacred law. However, an exception to this general ruling is the case where the recipient has been authorized by the owner. In principle, the author believes that if the assets have been sized by the ezn (permission) of the owner or any authorized individual, the seizer is not responsible for the loss and defect not related to him / her. Ezn further causes the prohibition rule to be converted to the permissibility rule. Elaborating on the relationship between the two above-mentioned effects and the nature of ezn and its dependence on the willpower of the azen (permitter), this paper demonstrates that ezn is among the legal acts and is included in the category of unilateral legal acts. Finally, the paper deals with some of the legal entities created by ezn.