چکیده:
محمد بن العباس بن علی بن مروان مشهور به ابن ماهیار از جمله محدثان پر کار معاصر کلینی است. او دارای آثار متعدد از جمله کتابی با عنوان التفسیر الکبیر داشته است. این کتاب در چهار بخش «تاویل ما نزل فی النبی (ص)، تاویل ما نزل من القرآن فی اهل بیت (ع)، تاویل ما نزل فی شیعتهم، تاویل ما نزل فی اعدائهم»، حاوی ۵۶۳ روایت، منبعی شناخته شده و مرجعی مهم برای مفسران بعد از قرن چهارم بوده است؛ استنادات فراوان به تفسیر ابن ماهیار از سوی مفسران و محدثان شیعی قرن چهارم به بعد، نشان دهنده اصالت این اثر در تاریخ تفسیر امامیه میباشد و ادله متعدد رجالی، تراثی و تاریخی این اصالت را تایید میکنند. محتوای اصلی این کتاب اعتقادی – کلامی بوده و محور روایات آن، امامت و ولایت ائمه (ع) و فضائل آنان میباشد. نتایج گونه شناسی روایات تفسیر القرآن ابن ماهیار بیشترین فراوانی را برای روایات جری و تطبیق و کمترین تعداد به روایات معنا شناخت را نشان داد.
Muhammad b. al-‘Abbas b. Ali b. Marwan, renowned as Ibn Mahyar is among
the prolific hadith scholars contemporary to Kulayni. He has various works, including a book calledAl-Tafsir al-Kabir . Comprising of four sections: Ta’wil ma nuzila fi al-Nabi’ (s), Ta’wil ma nuzila min al-Qur’an fi Ahl al-Bayt (‘a), Ta’wil ma nuzia fi Shi‘atihim, Ta’wil ma nuzila fi a‘da’ihim , and containing 563 traditions, this books is a well-known source and important reference for the interpreters after the fourth century AH. Making frequent references to Ibn Mahyar’s Tafsir by the Shi‘a interpreters and hadith experts of the fourth
century onward denotes the originality of this work in the history of Imamiya interpretation and numerous rijali , tradition heritage, and historical evidences confirm this originality. The original content of this book has been ideologicotheological and its traditions have been focused on Imamate and wilaya of the Imams (A.S.) and their merits. The results yielded by the typology of the
traditions of Ibn Mahyar’s Tafsir al-Qur’an , shows the maximum frequency for the traditions of applicability and comparison (jary’ wa tatbiq ) and the minimum for semantic traditions.