چکیده:
نقوش ساده, هندسی وانتزاعی فرش صرفا نقش و نگاری برای پرکردن فضای خالی نیست, بلکه هرخط و رنگ آن در هر پیچ و
چرخشی نشان و تمادی از معانی و مفاهیمی است :که برخواسته از سنتهاء آضاب و رسومء پاورها و امتقادات پافنده هریگ
از این نقوش را از دل طبیعت و محیط پیرامونش در ذهن خود ساخته و به لحاظ فرم وشکل دردسته نقوش هندسی و انتزاعی
قرارمیدهدکه هریک از آنها راز و رمزی نهفته دردرون خود وماهیتی قابل تامل و زیباشناسانه دارند. شهرستان ایذه بعنوان
جایگاه قشلاقی اقوام خود (که درگذشته بصورت کوچنشینی زندگی میکردند) از وارئان هنر در فرشبافی است. از آنجا که این
پژوهش اولین نوع در نمونه خود درباره فرش ایذه می باشد لذا دراین پژوهش که باهدف بررسی نمادهای گرافیکی بکار رفته
در فرش بختیاری منطقه ایذه انجام شده است. موقعیت شهرستان به اختصار بیان گردیده و نمادهای بکاررفته شده در آثار
هنری بویژه فرش دستبافت ایذه که معرف اندیشه و ذوق هنری مردمان این سرزمین باتوجه به باورها و اعتقادات آنهاست
مورد بررسی قرارگیرد. ابزار جمع آوری اطلاعات این مقاله به روشهای کتابخانه ای» مصاحبه و.. می باشد. در این راستا
ساختار کلی نقوش با استفاده از ابزارهایی مانند مشاهده, مصاحبه, گفتگو و اسناد مکتوب رسمی, استخراج گردید.ء سپس با
مراجعه به منابع و مستندات موجود پیرامون مفاهیم نقوش, کلیت طرحها و قابلیت این المان های سمبولیک از نظر تاریخی و
پیوند فضای گرافیکی با فضای تجاری, از دید گرافیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس نمادهای بکار رفته در فرش ایذه
مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه پیشنهاداتی به ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی نمادهای گرافیکی بکاررفته درفرش بختیاری منطقه ایذه 1 مازیارطهماسبی 1، عبدالعلی باقری 2 1 دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری (گرافیک)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد (نویسنده مسئول) 2 عضو هیأت علمی، گروه گرافیک، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران چکیده نقوش ساده، هندسی وانتزاعی فرش صرفا نقش و نگاری برای پرکردن فضای خالی نیست، بلکه هرخط و رنگ آن در هر پیچ و چرخشی نشان و نمادی از معانی و مفاهیمی است که برخواسته از سنتها، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات است.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره 32- شبکه یک (طهماسبی،1396) نتیجهگیری درباب تعریف نقوش به کار رفته در فرش ایران توسط محققین غیر ایرانی، سیسیل ادواردز (در کتاب ارزشمندش با نام قالی ایران) چنین بیان مینماید که: آیا نقوش و اشکال طرحهای قالی ایران هریک نماینگر یک نظریه یا نوعی زندگی و وجود است؟ وی در ادامه میگوید: آنها یا طرحها را از زندگی واقعی (طبیعت) الهام گرفتهاند و یا از منابع خارجی استفاده نمودهاند و چه بسا این اشکال، شکل ساده شده حیوانات، گیاهان و پرندگان باشد که در گذشت زمان تغییر یافتهاند."