چکیده:
تئاتر محیطی که در چند دهه اخیر موردتوجه مخاطبان و هنرمندان هنر نمایش قرار گرفته است،
موجب پیوند هرچه بیشتر اندیشه و هنر معماری به خصوص معماری شهری و تئاتر شده است.
شناخت فضا و رفتار فضا و بازشناسی کالبدی و محیطی آن به عنوان طراحی صحنه شهری، ازجمله
مهم ترین مسایلی است که اجراگران نمای شهای محیطی برای اجرای نمایش در فضاهای شهری
موردتوجه قرار می دهند. رفتارشناسی فضا موضوعی است که فضاها یا محیط های شهری و ارتباط
آن بر فعالیت انسان ها را مورد بررسی قرار می دهد. پژوهش حاضر ضمن مطالعه رفتارشناسی
فضاهای جمعی و بررسی ابزارها و امکانات آن جهت اجرای تئاتر محیطی در ایجاد رابطه میان
تماشاگر و اجراگران، چگونگی اثرگذاری بر مخاطب را در فضای شهری موردتوجه قرار می دهد.
با درنظر گرفتن زیرساخت های نظری تئاتر محیطی و رابطه آن با تماشاگر، این پژوهش یکی از
فضاهای شناخت هشده شهری، یعنی میدان نقش جهان اصفهان را از منظر کارکرد فضا، و عناصر آن و رابطه توده و فضا بر رفتار اجتماعی برای اجرای نمایش های محیطی مورد مداقه و نظر قرار می دهد،
و ضمن ارایه الگویی جهت تحلیل عناصر فضای شهری در ارتباط با اجرا، استدلال می کند که
موقعیت جغرافیایی، کالبدی و عرصه های نمایشی آن، از ظرفیت ها و امکانات فضایی لازم جهت
اجرای نمایش های محیطی برخوردار هستند.
Environmental theater that has attracted the attention of the audience and artists
during the last few decades, has made thought and the art of architecture much more
closer, especially urban architecture and theater. Recognition of space and space behavior
as urban scenography, and its physical and environmental recognition, are
among the most important issues that Environmental theater performers pay attention
to, for performing in urban spaces. Space praxeology is an issue that examines
spaces or urban environments and their relation to human activities. The present
study, by studying the behavior of the communal spaces and examining its tools and
facilities for performing environmental theater in creating the relationship between
the audience and the performers, considers the impact on the audience on the urban
environment.
Considering the theoretical infrastructure of Environmental theater and its relation
with the spectator, this research investigates one of the well-known urban spaces, i.e.
Naghshe Jahan Square of Isfahan, in terms of the functioning of space, its elements
and the relation between mass and space on social behavior for performing Environmental
theater, and while presenting a model for analysis of elements of urban space
in relation to performance, it argues that the geographic location, the physical and
its display areas, have the necessary capacities and spatial facilities for performing
Environmental theater